Víte, že čokoláda také prospívá zdraví?

Přestože většinou vnímáme čokoládu jako oblíbený pamlsek, látky v ní obsažené jsou tělu i zdraví prospěšné. Ovšem je potřeba zvolit správnou variantu a trochu se hlídat v množství, které zkonzumujete.

 

 

Vzhledem k tomu, že Češi jsou schopni spořádat v průměru 6 kilogramů čokolády na hlavu za jeden rok, dalo by se očekávat, že se u nich projeví blahodárné účinky čokolády v plné míře. Problém je ale v tom, že jen hořká čokoláda s vysokým procentuálním zastoupením kakaa má kýžený pozitivní účinek. Ostatní varianty v sobě kromě kakaové složky mají hodně cukru a někdy dokonce i rostlinného tuku jako náhražky kakaového másla.

 

Snížení rizika infarktu

Mnohé z vás určitě potěší zpráva, že vědci z Hopkinsovy univerzity v USA zjistili, že pravidelná konzumace malého množství hořké čokolády, snižuje riziko infarktu dokonce až o 50 %! Najednou slovo prevence nezní až tak špatně, co říkáte? Už 15 gramů tedy asi čtyři čtverečky kvalitní čokolády stačí k tomu, aby si vaše tělo vzalo z hořké čokolády látky, které jsou účinnou ochranou právě proti kardiovaskulárním chorobám. Tím ale pozitivní účinky konzumace čokolády nekončí. Z dalších vyjmenujme například dobrý dopad na krevní tlak, snížení srážlivosti krve, zlepšování nálady, ochrana buněk před rakovinovým bujením, otevírání špatně prostupných cév a ochrana před cholesterolem.

 

Antioxidační účinky

Hořká čokoláda je ale také dobrá na mozek a jeho prokrvování. V konečném důsledku může její konzumace dokonce zlepšit paměť. Za to můžou takzvané flavonoidy, což je druh antioxidantů, které mají protisklerotický účinek a v hořké čokoládě je jich zrovna tolik jako třeba v zeleném čaji. „Vysoký obsah celkové tuku-prosté kakaové sušiny zvyšuje v čokoládě i obsah přírodních polyfenolů, které mají antioxidační účinky,“ uvádí Ing. Eva Slavíková, která má na starosti kvalitu v čokoládovně CARLA. Hořčík, který tmavá čokoláda obsahuje, zase příznivě působí na podporování funkcí mozku – ono prokrvování.

 

Zdravá je jen kvalitní

Flavoidy, hořčík, kakaové máslo, malý obsah cukru – to jsou důvody, proč je vlastně pravá hořká čokoláda docela zdravá. Pokud jste se celý život čokoládě spíše vyhýbali, možná nebude od věci si trochu poupravit názor. Pokud chcete, aby konzumace čokolády byla co nejvíce prospěšná, měli byste se zaměřit na čokoládu ve správné kvalitě. Na jakém základě se ale rozhodovat? Prvním vodítkem je obsah kakaových částí (tedy kakaového prášku a kakaového másla), které tvoří nejhodnotnější suroviny v čokoládě. Proto bychom měli volit čokoládu s minimálním obsahem kakaa 70 %. Z hlediska poměru ceny a kvality je vhodná například nová tenká česká čokoláda CARLA 70 %.

Reklama
SDÍLET