Proč vám BMI ve vyšším věku nenapoví, jak jste na tom s váhou?

V mládí jste se pyšnili štíhlou postavou, zatímco dnes vám kromě let přibývají i kila? Podle BMI máte nadváhu, a to i přestože se snažíte jíst zdravě a pravidelně a ani pohybu se nebráníte? Netrapte se váhou a ani s BMI indexem. Jsou to jen čísla, která jsou především ve stáří téměř bezpředmětná. Mnohem důležitější je to, jak se cítíte.

 Jakékoliv normy a tabulky nejsou vždy úplně vypovídající. Proto pokud do nich nespadáte, nepropadejte panice. Váha a index BMI jsou totiž od určitého věku zcela nevypovídajícími čísly.

Co je to index BMI?

Index BMI neboli Body Mass Index je číslo, které na základě váhy a výšky, vám napoví, zda trpíte podváhou, nadváhou či obezitou nebo zda je vaše tělesná hmotnost v normě. K výsledku je nutné zohlednit především věk a pohlaví.

méně než 18,5 – podváha

18,5 až 24,9 – normální váha

25 až 29,9 – nadváha

30 až 34,9 – obezita 1. stupně

35 až 39,9 – obezita 2. stupně

40 a více – obezita 3. stupně

 

Jakmile nespadáte do „normálu“ ihned jsou vaše zdravotní rizika zvýšená, v případě obezity 3. stupně pak velmi vysoká. Avšak to, že nespadáte do společensky uznávaných norem, ještě neznamená, že je nutné s vaší váhou ihned začít něco dělat. U seniorů je mnohem důležitější to, jak se cítí. Zohlednit je vhodné zdraví a celkovou fyzickou kondici.

I přestože světově uznávané normy říkají, že normální váhu máte tehdy, kdy je vaše BMI v rozmezí 18,5 až 24,9, pro seniory je optimální BMI vyšší. Proto je-li vám zhruba nad   65 let, pak je vaším optimem BMI v rozmezí 24 až 29. Zatímco muži se mohou v klidu přibližovat k horní hranici, ženy by se měly držet spíše dolní. Vždy ale záleží i na stavbě těla.

Jestliže tak pravidelně jíte, často si pochutnáváte na zelenině a nevyhýbáte se delším procházkám, kolu nebo plavání, netrapte se indexem BMI 28. Cítíte-li se k tomu dobře, pak je vše v pořádku.

Ti, kteří ale pociťují, že přibývající kila jim zdravotně neprospívají, nemusí ihned držet drastické diety. Stačí se podívat na svůj jídelníček, který by se rozhodně neměl podobat tomu jídelníčku, podle něhož jste se stravovali v produktivním věku.

Senioři by měli jíst více vitamínů, bílkovin, tuků, sacharidů a minerálních látek. Ptáte se proč? Odpověď je jednoduchá. Ve vyšším věku jsou tyto látky hůře vstřebávány, proto je nutné jich tělu dodat více. Zařaďte tak do jídelníčku nejen hodně masa a sýrů.

Reklama
SDÍLET