Věková hranice pro povinné ručení? Seniorů se netýká

Foto: alexfan32 / Shutterstock.com

Bylo by hezké nemuset s odchodem do penze už dál platit povinné ručení – stejně jako už se neodvádí zdravotní a sociální pojištění nebo daň z příjmů (dokud si důchodce nezačne přivydělávat). Jenže autem jezdíme i v penzi, a tak povinnost mít sjednané „povinko“, zůstává i nadále. I přes to přináší věk jisté výhody právě v oblasti povinného ručení.

Reklama

Povinné ručení je povinné – bez ohledu na věk

Občas se mezi staršími lidmi šíří domněnka, že když mají auto, kterým už jezdí jen na nákupy do několika nejbližších marketů – a to není ani pětikilometrový okruh, nemusejí mít – vzhledem k věku a extrémně nízkému nájezdu – už žádné povinné ručení. Ale opak je pravdou. Povinné ručení je zkrátka povinné pro každé auto zapsané v registru vozidel.

Proto pokud už auto přece jen nepoužíváte, ale prodávat ho zatím nechcete, je jedinou možností, jak se vyhnout placení povinného ručení, uložení registračních značek (SPZ) do depozitu. Pokud to neuděláte a povinné ručení přesto nesjednáte, budete platit denní poplatek České kanceláři pojistitelů, a to za každý den, kdy povinné ručení na váš vůz nebylo sjednáno.

Havarijní pojištění samozřejmě povinné není

Zatímco ručení musíte mít sjednáno vždycky, havarijko je ponecháno jen na vašem uvážení. Pokud jezdíte starším vozem, bylo by trvalé havarijní pojištění jistě zbytečně nadměrným výdajem. Celoroční havarijní pojištění je docela drahé – a pojistné plnění se počítá z aktuální hodnoty vozu, která už není nijak vysoká.

Ale na druhou stranu – jestli plánujete dovolenou v sousedních zemích, na kterou pojedete svým vozem, rozhodně doporučujeme sjednat si havarijní pojištění na dovolenou. V čem spočívají jeho výhody? Je krátkodobé, jen na dobu dovolené. Pojišťovna se zaváže vám na cestách poskytnout technickou i zdravotní asistenci, pomoci vám v situaci, když bude auto poškozeno živlem, vandalismem nebo odcizeno, případně vám jej poškodí zvěř (drobní živočichové pod kapotou). Připojistit se dají i zavazadla.

Jestli se obáváte, že vaše auto by na dovolenou a zpět nezvládlo dojet, nebo zkrátka pokukujete po novém, podívejte se na nás další článek, v němž jsme zjišťovali, které vozy jsou mezi seniory nejoblíbenějšími. A hlavně, zda je lepší koupit nové nebo ojeté.

Vyšší věk s sebou nese jisté výhody – povinné ručení bude levnější

Jediný vliv věku na povinné ručení je v oblasti ceny. Starší řidiči vždy mají levnější povinko než řidiči mladí a začínající. Proč? Vychází to ze zkušeností pojišťoven, kdy viníkem nehod bývají nejčastěji právě mladí lidé, kteří přecení své řidičské schopnosti. A protože jezdívají rychleji, bývají i následné škody větší.

Chce rodina využít vašeho věku a sjednat povinné ručení na vaše jméno? Měli byste znát rizika takového rozhodnutí!

Levnější povinné ručení pro starší řidiče pak svádí spoustu mladých, aby se dohodli se svými rodiči (prarodiči) a sjednali si povinné ručení právě na staršího člena rodiny. Jenže takové rozhodnutí je dost rizikové pro obě strany. Následky případné havárie jsou pak (co se postihu ze strany pojišťovny týká), o dost větší, než kdyby bylo ručení sjednáno na toho, kdo s vozem jezdí – na mladšího z nich.

Možná je to zatím trochu mlhavé. Jasný příklad z praxe popsal Miroslav Matějka z pojišťovny Generali:Pokud si mladý řidič pojistí vozidlo třeba na otce, pak v případě, že nabourá, musí počítat s tím, že především negativně ovlivní vyjetý bonus právě jemu. A to s následným dopadem na cenu pojištění jak u vlastního vozidla, tak u vozidla otce. Nakonec se tak pojištění prodraží celé rodině“.

A co je ještě horší, analýzy pojišťovny Generali ukazují, že mladí řidiči, kteří si sjednali povinné ručení na někoho staršího, bourají o hodně častěji než ti, kteří si auto pojišťují na sebe. Proč tomu tak je? Trpí totiž domněnkou, že když se povinné ručení vztahuje na někoho jiného, jim ztráta bonusu nehrozí. Jezdí proto méně opatrně, než kdyby celá odpovědnost ležela jen na nich. Jenže ona leží – a tihle lidé to jen netuší.

Pojišťovny pro jistotu začaly s účtováním přirážek, aby od této praxe své klienty odradily

Sjednávání povinného ručení na starší osoby, nikoliv na provozovatele automobilů (a jejich následná neodpovědná jízda), se stalo natolik velkým problémem, že pojišťovny přistoupily k účtování přirážek. Cena pojistného se díky nim zdvihne natolik, že se v podstatě vyrovná povinnému ručení sjednanému na mladého člověka. Pojišťovny doufají, že tento krok nejen sníží počet pojistek uzavřených na staršího člena rodiny, ale hlavně zvýší odpovědnost mladých sami za sebe.

Reklama