Těstoviny nejsou pouze o špagetách. Poznejte 20 druhů italské pochoutky

Těstoviny jsou základní potravinou, která nechybí v téměř žádné domácnosti. Skvěle se hodí k omáčkám, do polévek i na přípravu salátů. Avšak není těstovina jako těstovina, na trhu je hned několik druhů této italské pochoutky.

Úplně první zmínka o těstovinách je datována k 1. století n. l., a kde jinde než v Itálii. Záznam obsahuje především přípravu takzvaných lasagní. Dnes se můžeme setkat s více jak dvaceti druhy těstovin. Jen špaget máme tři druhy, kromě klasických si lze pochutnat na velmi tenkých špagetách zvaných Spaghettini nebo na dlouhých dutých špagetách známých jako Bucatini.

V oblibě jsou i široké roury Maccheroni, noky Gnochci, vřetena Fusilli, mašličky Farfalle, těstovinové pláty Lasagne, široké kratší rourky Penne, do klubíček stočené nudle Pappardelle, těstoviny ve tvaru S Casarecce nebo takzvaná kola od vozu Rotelle.

Do polévek pak jsou nejčastěji používány hvězdičky Stelline, kuličky Peperini, písmenka a čísla Alfabetti, mořské ulity Conchigliette nebo klasika v podobě tenoučkých špaget Capellini tagliati.

Těstoviny mohou být plněné masem i sýrem

Populární jsou v současné době i plněné těstoviny, a to ať už Tortellini, Ravioli, Cappeleti nebo Canelloni. Zatímco Tortellini jsou ve tvaru prstýnků, Ravioli jsou malé čtverce. Naservírují-li vám v restauraci malé těstovinové kloboučky, pak se bude jednat o Cappeleti, Canelloni jsou zas závitky z nudlového těsta.

Těstoviny lze plnit sýrem, masem nebo špenátovou či jinou zeleninovou směsí. Výtečné jsou zapečené s bešamelovou a rajčatovou omáčkou.

Pozor na kalorickou hodnotu italské pochoutky

Těstoviny nerozlišujeme jen podle tvaru. V obchodech se můžete setkat i s mnoha dalšími typy tohoto produktu. Nejčastějším rozdělením jsou vaječné a bezvaječné těstoviny, dále pak dnes trh nabízí semolinové, celozrnné, pšeničné, špaldové, ječné, žitné, pohankové, kukuřičné nebo rýžové těstoviny.

Jejich kalorická hodnota není zrovna malá, obvykle to je 836 kJ na 100 gramů. I proto je vhodné zařadit těstoviny do jídelníčku s mírou. Ještě kaloričtější jsou pak ve smetanové verzi. Pokud byste měli zájem o lehčí, respektive zdravější, variantu této pochoutky, vyzkoušejte tmavé těstoviny. Ty jsou bohaté na vlákninu, vitamíny a minerály.

Domácí těstoviny připravíte do hodiny

Těstoviny nemusíte kupovat jen v obchodě. Připravit si je můžete i doma. Nebojte, domácí těstoviny vám nezaberou celý den, do hodinky je hravě zvládnete. Potřebovat k tomu budete jen dvě základní suroviny, a to mouku a vejce.

Na každých 100 g mouky dejte 1 vejce. To by mělo mít pokojovou teplotu. Těsto připravíte tak, že vysypete mouku na dřevěný vál nebo kuchyňskou linku a uprostřed uděláte důlek. Do důlku dejte vejce, které rozšlehejte, a mouku do nich postupně vmíchávejte. Zpracování těsta by vám mělo zabrat zhruba 20 minut, poté je ale dobré ještě nechat těsto odpočinout na cca půl hodinky.

Jakmile je těsto odpočaté, rozdělte ho na menší části a ty jednotlivě ještě rukou zpracujte. Poté těsto vyválejte a začněte vykrajovat těstoviny dle libosti. Důležité je pracovat rychle, aby těsto neoschlo.

Těstoviny vařte 2 až 3 minuty ve vroucí osolené vodě, správně by měly být „al dente“ takzvaně na skus.

TIP: A jak na bezvaječné těstoviny? Jednoduše. Místo vejce dáte do mouky vodu.

Reklama