Senioři komunikují s rodinami online

Senioři komunikují s rodinami přes internet, zdroj: SeniorCentrum Klamovka

Protože jsou domovy pro seniory uzavřeny veřejnosti, snaží se mnohé z nich zprostředkovat kontakt seniorů s jejich rodinami. Chtějí zabránit tomu, aby se izolace podepsala na jejich psychickém stavu. Senioři tak mohou „vidět“ své rodin pomocí aplikací Skype, WhatsApp nebo natočených video vzkazů.

Reklama

„Jsme si vědomi toho, že udržování kontaktů s rodinou je pro naše klienty a jejich psychickou pohodu naprosto zásadní. Proto jsme příbuzným a všem blízkým nabídli několik možností, jak zůstat v kontaktu i v době, kdy jsou návštěvy zakázány,“ uvedla Věra Husáková za společnost SeneCura, která v Česku provozuje patnáct SeniorCenter s kapacitou 2 044 lůžek. Společnost z tohoto důvodu kromě jiného pořídila nové tablety, které může pro online video hovor s rodinou využít na pokoji i klient upoutaný na lůžko.

Nejvíce rodin zatím využívá videohovor přes Skype. „Po odsouhlasení a rezervaci času klientem a volajícím sociální pracovník zprostředkuje hovor. Ten může probíhat ve společenské místnosti u stolního počítaře nebo na pokoji klienta pomocí tabletu. Aby si užil čas strávený se svou rodinou, připravíme klientovi i dobrou kávu. Z reakcí všech vidíme, že jim tato komunikace přináší obrovskou radost,“ popisuje Veronika Šilhanová, vedoucí sociální péče SeneCura SeniorCentra Modřice. Domovy také vyzývají rodiny, ať posílají natočená videa – video vzkazy – mailem. Zaměstnanci je klientům pustí a nahrají zpět vzkaz od klienta pro jeho rodinu.

Intenzivně probíhá také komunikace s rodinami, které mají o své staré rodiče, babičky a dědečky samozřejmě strach. Kromě standardní telefonické komunikace dostávají příbuzní pravidelné zprávy mailem o dění v daném SeniorCentru včetně fotografií z aktivit; ty také najdou na webových stránkách a na Facebooku.

„V Liberci měli tento týden první life stream přes YouTube, kde ředitel SeniorCentra Miloslav Klíma informoval rodiny o aktuálním životě v domově,“ uvedla Michaela Kopřivová ze společnosti SeneCura. Virtuální setkání s rodinami klientů pomoci life streamu se uskutečnilo i v SeniorCentru Plzeň a setkalo se s velkým ohlasem. Rodiny mohou sledovat vysílání ředitele domova, pokládat otázky formou chatu a zároveň na ně během vysílání dostat odpověď. Rodiny a jejich zpětná vazba jsou velkou podporou. „Chtěla bych touto cestou poděkovat Vám i celému kolektivu za péči, s jakou se staráte o naše staroušky. Zprávy a fotografie ze SeneCury jsou pohlazením po duši. Všem přeji hlavně hodně zdraví a sil. Vydržte, bude líp,“ napsala domovu rodina z Plzně.

Moderní technologie tak mohou zmírnit pocity osamocení seniorů a přinést tolik potřebné pozitivní energie a radosti do každého dne. „Dnes se mohla moje maminka poprvé vidět po Skypu se svým prvním pravnoučkem Míšou. Bylo to nádherné a dojemné a my za to jako rodina moc děkujeme. Maminka je v Telči moc spokojená a my oceňujeme profesionalitu a laskavost celého týmu domova,“ vyjádřila poděkování dcera klientky SeniorCentra v Telči.

Věkový průměr klientů v SeniorCentrech SeneCura je 84 let, 75 % klientů je starších 80 let. Většina klientů využívá služby domova se zvláštním režimem určeného pro seniory s Alzheimerovou chorobou či jinou formou demence. SeneCura je největším soukromým poskytovatele pobytových sociálních služeb v České republice, v 15 domovech pracuje 1 050 zaměstnanců.

Reklama