Senioři jsou stejně jako děti internetem ohroženi nejvíce. Jak být v bezpečí v online světě?

zdroj: pixabay.com

Senioři se internetu nebojí. Podle statistických průzkumů má většina lidí v důchodovém věku počítač, tablet nebo chytrý telefon. Důmyslná zařízení nejčastěji používají ke komunikaci s rodinou a přáteli, k vyhledávání různých informací, televizních programů, zpráv a zajímavostí.

Reklama

Nezřídka si seniorky hledají například recepty, podle nichž svůj kuchařský um zdokonalují a vylepšují. Mnozí straší lidé na internetu i nakupují, případně si objednávají zájezdy či kupují letenky. Stále však patří do nejohroženější skupiny populace spolu s dětmi a mládeží.

S počtem lidí využívajících internet roste i riziko jejich ohrožení

Internet nejen seniorům poskytuje skvělou příležitost, jak uniknout z izolace, osamělosti a depresí spojených například z nemohoucnosti. Jako se zvyšuje počet možností, jež nám virtuální svět nabízí, aritmetickou řadou stoupá i riziko nebezpečí zneužití osobních údajů.

Podle statistik 73 procent oslovených starších lidí uvedlo, že přes internet nakupuje. To je velké číslo. Proto by měli mít senioři na paměti, že své heslo ke všem účtům by mělo být dostatečně zabezpečené. Má obsahovat různě velká písmena a číslice, aby nebylo jednoduše napadnutelné hackery. Hesla by neměla být rozhodně zapisována na papírek v peněžence, do diáře, ani do osobního počítače.

Neotevírejte nevyžádanou poštu a naučte se přesouvat do záložky Spam

Jelikož počet chatujících seniorů i těch, kteří využívají e-mailovou komunikaci, roste, nemají senioři (stejně jako ostatní dospělí a děti) navazovat přátelství s osobami, které osobně neznají. Nikomu nesmějí poskytovat přístupové údaje do počítače, ke svým bankovním účtům, natož říkat skutečnou adresu.

V případě, že senior obdrží nevyžádanou poštu – spam, neměl by na ni vůbec reagovat a rovnou ji přesunul do záložky Spam ve svém internetovém prohlížeči, v němž si e-maily čte. Tedy na Seznam.cz, Gmail.com, Yahoo.com a podobně jsou v lištách záložky Spam, do kterých nevyžádanou poštu přesunete, a už na vás nikdy dopis od této osoby a společnosti „nevyskočí“. Přesunutí do koše nestačí!

Nekomunikujte s neznámými osobami, natož ze zahraničí

Jako příklad uveďme problematiku takzvaných „nigerijských“ e-mailů. Před několika lety byly některé osoby v Česku osloveny zahraničními zájemci o navázání kontaktu za účelem přátelství, výhodného prodeje či nákupu valut, případně konkrétních věcí.

Důvěřiví jedinci z Česka se po několikatýdenní až měsíční komunikaci dostali do fáze, že osobě z Nigérie či jiného kouta světa začali důvěřovat, svěřovali se s osobními problémy a na závěr odeslali na cizí účet neznámému člověku dosti vysokou částku. Ta samozřejmě nemohla být vymahatelná, neboť adresát z Nigérie pochopitelně neexistoval a neexistuje. Fiktivní osoba si tak na základě důvěry českého plátce přišla na nemalé, nevymahatelné sumy.

Nikdy nikomu nedávejte číslo svého bankovního účtu!

Dnes už zahraniční zájemci o kontakt postupují i tak, že reagují z ciziny i na nabídky odkoupení movitých věcí – fotoaparátů, počítačů, šperků, obrazů. Během komunikace vyloudí z tuzemského důvěřivce čísla účtu, na který pošlou částku za foťák. K tomuto převodu ale nikdy nedojde. Naopak jsou schopni konto zcela „vyluxovat“. Nikdy nikomu neposkytujte čísla svého bankovního účtu.

Základní pravidla pro ochranu osobních údajů

Vždy si pečlivě promyslete, komu dáváte veškeré své údaje k dispozici. To platí na internetu, přes telefon i při osobním kontaktu. Při zadávání svých údajů využívejte možnosti uvést pouze nutné informace. Pokud často vyhledáváte na internetu přes různé prohlížeče, naučte se a zvykněte si na pravidelné promazávání historie vyhledávání. Protože i takto můžou být vaše data a citlivé údaje hackery vyhledány a zneužity.

Pokud se často registrujete u různých internetových služeb, vytvořte si pro tyto účelu jinou e-mailovou adresu, než používáte pro komunikaci s přáteli. Reklamní e-maily vás nebudou tolik obtěžovat, budou totiž chodit na adresu uvedenou při registraci do obchodů a podobně. U e-shopů se nebojte zaškrtnout políčko, že nechcete dostávat propagační zprávy a e-maily.

 

Reklama