Podpora vnoučat při jejich nástupu do školky a školy je velmi důležitá a role prarodičů může být klíčová. Vnoučatům poskytněte emocionální podporu, pomozte jim s přípravou a usnadněte adaptaci na nové prostředí.
Emocionální podpora a povídání
Poslouchejte a povzbuzujte: Děti mohou mít různé obavy a otázky ohledně školky nebo školy. Buďte trpěliví a naslouchejte jejich pocitům. Povzbuzujte je, aby se svěřily, a odpovídejte na jejich otázky klidně a srozumitelně.
Sdílejte vlastní zážitky: Vyprávějte jim o svých zážitcích ze školky nebo školy, ať už vlastních nebo o tom, jaké to bylo, když do školy chodili jejich rodiče. Může je to uklidnit a pomoci jim uvědomit si, že jejich pocity jsou normální.
Podpora při přípravě na školku nebo školu
Nácvik rutiny: Pomozte vnoučatům s nácvikem ranní rutiny – oblékání, snídaně, sbalení batohu apod. Děti se tak budou cítit jistěji, když přijde čas na skutečnou školní nebo školkovou rutinu.
Čtení knih o škole: Společné čtení knih o školce nebo škole může být skvělým způsobem, jak vnoučatům přiblížit, co je čeká, a povzbudit je, aby se na nový zážitek těšila.
Podpora samostatnosti
Podporujte samostatnost: Povzbuzujte vnoučata, aby si sama připravovala věci do školky nebo školy. Pomáhejte jim s výběrem oblečení, ale zároveň je nechte rozhodovat, aby si zvykla na pocit zodpovědnosti.
Učení nových dovedností: Pokud jsou vnoučata mladší, můžete je učit praktické dovednosti jako zavazování tkaniček, používání toaletních potřeb nebo mytí rukou. Tím jim pomůžete cítit se připraveně a sebevědomě.
Vytváření pozitivního vztahu ke škole
Návštěvy školy nebo školky: Pokud je to možné, doprovázejte vnoučata ráno do školky nebo školy, popřípadě zajistěte jejich vyzvedávání. Přiblížíte se jejich pocitům a můžete pomoci zmírnit stres z nového.
Hraní na školu: Hrajte si společně na školu – můžete se střídat v rolích učitele a žáka. Tato hra může být velmi zábavná a poučná pro obě strany.
Pravidelný kontakt a komunikace
Zajímání se o jejich zážitky: Po prvních dnech nebo týdnech ve školce či škole se ptejte na jejich dojmy a zážitky. Ukažte zájem o to, co se učí a jak se jim ve škole líbí.
Nabídka pomoci: Nabídněte rodičům, že můžete pomoci s odvozem dětí do školy nebo školky, nebo že je můžete vyzvedávat. Dětem může pomoci, když je na novém místě někdo známý vyzvedne.
Příprava na školní práci
Pomoc s úkoly: Jakmile vnoučata začnou dostávat školní úkoly, můžete jim nabídnout pomoc s jejich plněním. Tím, že jim budete pomáhat s učením, posílíte jejich sebedůvěru a motivaci.
Podpora čtení a psaní: Povzbuzujte vnoučata, aby vám četla nebo psala dopisy. Můžete také spolu vytvářet jednoduché příběhy, což jim pomůže rozvíjet slovní zásobu a kreativitu.
Podpora sociálních dovedností
Hraní si s vrstevníky: Pokud je to možné, domluvte si setkání s dalšími dětmi, které budou chodit do stejné školky nebo školy. Tímto způsobem se mohou seznámit s některými z dětí dříve, než začne školní rok.
Řešení konfliktů: Učte děti, jak řešit drobné konflikty s ostatními dětmi, například jak se omluvit nebo požádat o pomoc. Pomozte jim porozumět tomu, jak spolupracovat a komunikovat s vrstevníky.
Trpělivost a podpora při adaptaci
Čas na adaptaci: Uvědomte si, že každé dítě se přizpůsobuje novým situacím jinak rychle. Buďte trpěliví a poskytněte jim čas na to, aby si zvykly na nové prostředí.
Podpora v případě úzkosti: Pokud vnoučata prožívají úzkost nebo se bojí jít do školky nebo školy, buďte jim oporou. Povzbuzujte je ke sdílení svých pocitů a nabídněte jim praktické rady, jak se s nimi vypořádat.
Buďte pozitivním vzorem
Pozitivní přístup: Pokud budete sami přistupovat ke škole nebo školce s nadšením a pozitivně o nich mluvit, vnoučata to mohou převzít a těšit se na nové zážitky.
Podpora rodičů: Pomozte rodičům tím, že podpoříte jejich snahy a respektujte jejich rozhodnutí ohledně výchovy a vzdělávání vnoučat.
Pomoc prarodičů může výrazně přispět k tomu, aby se vnoučata cítila ve školce a škole dobře a sebevědomě. Důležitá je vaše láska, podpora a trpělivost, to vše pomůže vytvořit stabilní základ pro jejich úspěšný start ve vzdělávání.
Zdroj: Metodický portál RVP.cz, morethangrand.com