Pokuty skryté ve smlouvách s operátory neplatí

zdroj: sxc.hu
Nový občanský zákoník zakazuje skrývat do obchodních podmínek překvapivá ustanovení a ústavní soud rozhodl, že ve všeobecných obchodních podmínkách spotřebitelských smluv nesmí být smluvní pokuty. Přesto operátoři tyto pokuty stále skrývají.

 

Reklama

Na podzim loňského roku přišel ústavní soud s přelomovým nálezem. Obchodní podmínky spotřebitelských smluv nesmí obsahovat skryté pokuty nebo rozhodčí doložky. „Ústavní soud rozhodoval ve známé kauze společnosti UPC, která se zakládala na přísné a v podmínkách skryté pokutě za nevrácený modem. Z odůvodnění nálezu lze vyvozovat i obecné závěry, jak mají obchodní podmínky vypadat.“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu.

Od nového roku navíc občanský zákoník zakazuje překvapivá ustanovení ve smluvních podmínkách a vyžaduje, aby byl zákazník seznamován s nevýhodnými doložkami u formulářových smluv.

dTest prověřil e-shopy českých operátorů a zjistil, že si s novou úpravou nedělali příliš hlavu. „Operátoři v procesu objednávky na pokuty neupozorňují, pouze odkazují na obchodní podmínky. Ty pak dále odkazují na ceníky, kde si zákazník musí zjistit výši pokut,“ říká Borovička a dodává: „Pokud operátor neprokáže, že zákazník byl s pokutou a její výší seznámen jinak, než prostřednictvím dlouhých a nepřehledných obchodních podmínek, pak ji bude těžko vymáhat.“ UPC má stále ve  smluvních podmínkách podobně konstruovanou pokutu za nevrácené zařízení, jakou Ústavní soud označil za neplatnou.

Nepřehlednost smluvních podmínek a neočekávané smluvní pokuty jsou častým problémem, na který si spotřebitelé stěžují na poradenské lince dTestu. Občanský zákoník už nevyžaduje sjednání pokuty písemnou formou, je ale přísnější na správné informování spotřebitele. „Smlouvy je třeba dodržovat, to platí i pro spotřebitele. Na druhou stranu, pokud silnější strana chce sjednat a uplatňovat smluvní postihy, musí to udělat srozumitelně tak, jak vyžadují zákony,“ uzavírá Borovička.

Reklama