Oblíbený vůz seniorů Fiat Panda propadl v testech bezpečnosti

Fiat Panda po čelní nárazu, zdroj: dTest

Mezi seniory jsou oblíbené především menší a kompaktní vozy s nízkou spotřebou. K těm například patří Fiat Panda. Bohužel tento vůz v  nedávném testování nových automobilů zcela propadl.

Reklama

Evropská organizace Euro NCAP v těchto dnech zveřejnila výsledky nových crash testů. Testů, při kterých jsou nové automobily podrobovány čelním i bočním nárazům a poté je zkoumán stav poškození a následky havárie pro posádku. Výsledky testů znázorňuje počet udělených hvězd, přičemž pět hvězdiček znamená nejlepší výsledek.

V posledním testování zcela propadl automobil Fiat Panda. Nezískal ani jednu hvězdu.

Současné vozy zvládají v drtivé většině případů klasické nárazové zkoušky bez větších problémů. Panda je ale nezvládla. Při čelním nárazu nemá cestující na zadním sedadle Pandy dobře chráněný hrudník, při nárazu zezadu by utrpěla jeho krční páteř. Naprosto skandální jsou pak výsledky ochrany dětí. V předním i bočním nárazu byly rozdány nejhorší možné známky za ochranu hlavy menších i větších dětí. V obou případech bylo riziko vážného zranění hlavy a krku vyhodnoceno jako vysoké,“ popisuje špatné výsledky Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.

Modelu Panda také výrazně uškodily úspory na systémech aktivní bezpečnosti, které penalizovaly celkové hodnocení.  Bohužel to není první neúspěch italské automobilky. Fiat propadl i v loňském roce. Náročná kritéria testování tenkrát nezvládl model Punto.

Pro crash testy platí přísnější kritéria než pro homologační zkoušky

Testy bezpečnosti automobilů již 21 let v Evropě provádí iniciativa Euro NCAP, jejímž členem je i česká spotřebitelská organizace dTest. Metodika crash testů Euro NCAP má nastavena přísnější kritéria než homologační zkoušky. „Hlavním cílem programu Euro NCAP je motivovat koncerny k výrobě bezpečnějších a lépe vybavených vozů,“ vysvětluje smysl testování Hana Hoffmannová.

Reklama