Na co si dát pozor při povánočních výprodejích

zdroj: www.pixabay.com

Štědrý den je za námi, ale svátky ještě nekončí. Jenže obchodníci znova zahajují útoky na naše peněženky. Čas povánočních výprodejů právě začal. Poradíme vám, jak se při výprodejích nenechat oklamat a napálit.

Reklama

Aby se na slevách dalo ušetřit, musíte mít dokonalý přehled o běžných cenách vybraného zboží. „Že je zboží v určitém obchodě o 50 % zlevněno ještě neznamená, že ho za ‚zlevněnou‘ cenu nekoupíte jinde zcela běžně,“ upozorňuje Lukáš Zelený ze spotřebitelského časopisu dTest.

Klamavé praktiky prodejců

Za každou prodejní akcí se skrývá více či méně promyšlená marketingová akce. A právě slevové akce nabízejí prostor pro klamavé praktiky prodejců.

Těmi mohou být falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo ‚sleva‘ použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu. Nebo dočasné navýšení ceny, aby pak mohla být snížena na původní hladinu a vydávání tohoto rozdílu za slevu,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Každý rok Česká obchodní inspekce během výprodejů odhalilí řadu chyb, kterými obchodníci klamou zákazníky.

Nejčastější triky

Příliš nevěřte výlohám, které lákají na krachy cen, výprodeje skladů a 80% slevy. Když se důkladně podíváte na reklamní poutač, často bude před číslicí malinkaté slovíčko „až“. A právě zboží s 80% slevami bude na prodejně jako šafránu.

Láká-li obchodník na slevy, vždy musí být na zboží konečná cena a vyčíslení slevy na haléř sedět. Pokud čísla na cenovce nesedí, podejte podnět České obchodní inspekci. Klamání spotřebitelů může obchodníka vyjít na pokutách dost draho.

Na zlevněné zboží se vztahuje záruka

„Spotřebitelé se často setkávají s tvrzením, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je omezena. Nic takového není možné, i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců. Výjimku tvoří sleva, která byla poskytnuta pro vadu výrobku – pro takovou vadu pak zboží reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží záruka ovšem platí,“ upozorňuje Lukáš Zelený.

O důvodu takové slevy musí být zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi. Nelze však poskytnout slevu pro vady, které v budoucnu teprve vzniknou. To by bylo obcházení zákona.

Reklama