Přibývá zákaznických stížností na internetový prodej, upozornila na to Česká televize. Jen za letošní rok jich Česká obchodní inspekce (ČOI) zaznamenala kolem čtyř tisíc, což je zhruba stejně jako za celý loňský rok. A přitom největší boom v online nakupování nás teprve čeká. Proč stížností přibývá?
Jedním z důvodů, proč stížností na online nakupování přibývá, jsou tzv. internetová tržiště, která jsou v Česku poměrně velkou novinkou. Řada lidí prozatím netuší, jaký je rozdíl mezi takovým tržištěm a klasickým e-shopem. A jelikož tržiště často nabízí lepší ceny, zákazníci jejich služeb rádi využívají. Při převzetí balíčku pak ale mohou být někteří v šoku. Zjistí totiž, že si objednali zboží ze zahraničí a že jim chybí některé dokumenty, popřípadě jsou v cizím jazyce. Typicky tomu může být návod a faktura.
Mnohdy i podmínky týkající se například záruky nemusí odpovídat českým zákonům, setkat se tak lze třeba s 12měsíční záruční dobou nebo s kratší lhůtou na vrácení zboží.
Pozor na dlouhou dobu dodání a CLO
Často až po zaplacení lidé zjistí, že doba doručení není jen několikadenní, jak je tomu zvykem, ale několikatýdenní. Důvod je prostý, zboží jde často opravdu z daleka, třeba z Číny. Další problém nastává u hodnoty zboží, kdy je zapotřebí dát pozor na CLO.
Přesto všechno při nakupování nemusí být příliš patrné, že objednáváte ze zahraničí, internetové tržiště se obvykle tváří jako český e-shop. Problém většinou nastává až tehdy, když balík lidem dorazí a rozhodnou se ho vrátit, ale neví kam. Najít přímou adresu prodejce ve změti informacích v cizím jazyce je totiž velmi složité.
Spory řešte s tržištěm
Samotné internetové tržiště je pro zákazníky důležitým zprostředkovatelem. V případě potíží je zapotřebí se vždy obrátit přímo na online platformu, kde byl nákup proveden. Tržiště by mělo garantovat bezproblémovou transakci, záruku 2 roky a vrácení peněz. Stejně tak by mělo dodat i fakturu a návod v případě, že v objednávce chybí.
„Online tržiště je služba, není přímo prodávajícím zboží. Je potřeba skutečně vědět, než uzavřu jakýkoliv vztah prostřednictvím online tržiště, kdo je tím, kdo mi to zboží dodá,“ říká František Kotrba, mluvčí České obchodní inspekce.
Jak předejít potížím?
Nejčastěji je zákazníkům doporučováno sledovat hodnocení prodejců a číst recenze zboží, avšak pozor, ani pěti hvězdičkám a chvále do nebes nelze slepě důvěřovat. Česká obchodní inspekce v loňském roce u online prodejců provedla přes 1 000 kontrol, přičemž nejvyšší pokutu 750 000 Kč udělila právě jednomu z internetových tržišť za nepravdivé recenze.
Zdroj: Česká televize, Česká obchodní inspekce