Výstup na Lovoš

Lovoš je kopec v Českém středohoří vysoký 570 m. Výstupem na něj prověříme svoji kondici. Vynaložené úsilí cestou na vrchol se nám ale zúročí v úžasných výhledech právě na Středohoří.

Reklama

Trasa výletu z vlakové zastávky Malé Žernoseky – Lovoš – Oparenské údolí – Malé Žernoseky měří zhruba 12 km a kromě stoupání na vrchol hory je to mírný a příjemný terén. V zimním období jsou krásy kraje a zdejší atmosféra výrazněji rozpoznatelné.

Ze zastávky jdeme přes koleje do obce podél viaduktů. U kapličky se dáme doleva po neznačené cestě. Je to cesta napůl lesní, napůl polní. Přejdeme koleje a po chvíli se napojíme na značenou turistickou cestu. Stoupáme stále nahoru, místy pociťujeme fyzickou náročnost výstupu. Dojdeme k rozcestníku a pokračujeme k vrcholu. Převýšení je již mírnější a cesta je pohodlná a široká. Zároveň se napojíme na naučnou stezku Boreč, kam můžeme pokračovat při sestupu, pokud nechceme navštívit dle původního plánu Oparenské údolí.

Těsně pod vrcholem si můžeme cestu neznatelně zkrátit po pěšince s otevřenými výhledy nebo jít pohodlnou cestou až na kopec Lovoš. Nahoře nás čeká útulná hospůdka a opravdu krásný výhled na široké okolí, dokonce i v době inverze.

Pokud absolvujeme výšlap v rámci akce Novoroční výstup na Lovoš, počítejme v následujícím roce s významnou změnou v životě.

Při sestupu se vracíme k rozcestníku pod vrcholem a dále pokračujeme po modrém značení k Černému mlýnu. Zde se dostáváme na počátek zajímavé cesty Oparenským údolím. Jdeme po rovině lesem souběžně s potokem, dýchá na nás pohoda, je to balzám pro duši a relaxace. Bývala zde vyhlášená trampská oblast a při jejím průchodu snadno pochopíme proč. Míjíme pěknou restauraci a pomalu se dostáváme ke konci výletu na vlakovou stanici Malé Žernoseky.