Údolím horské Kamenice

Dnešní výlet začneme u vlakové stanice Tanvald hlavní nádraží a skončíme u hotelu Pod Spálovem. Trasa měří 16 km, vede téměř celá podél horské řeky Kamenice. Navštívíme dolomitové jeskyně, zřiceninu hradu a budeme uchváceni Údolím Kamenice.

Cesta nese název Palackého stezka již od roku 1913. Její letitost musíme zohlednit a připravit se na místy ne příliš bezpečný průchod. Kdykoliv během cesty ale lze výlet ukončit v některé obci, kterou budeme procházet.

Z Tanvaldu od nádraží jdeme po červené značce do obce Velké Hamry. Procházíme kolem zničeného památníku obětem Svárovské stávky. V pozadí nemůžeme nevidět trosky bývalé textilní továrny, kterou v 19. století založil továrník Liebig a která fungovala do 90. let minulého století.

Pokračujeme dále po značce do obce Plavy a vstupujeme do Údolí Kamenice. Čekají nás úchvatné výhledy na divokou horskou řeku a skalnaté útvary.

Cesta nás zavede k ústí rokle, kterou protéká Zlatý potok a vlévá se do Kamenice. Na vysokém skalnatém ostrohu nad Kamenicí a Zlatým potokem stojí zřícenina hradu Navarova. Cesta k němu vede klikatou cestou do kopce. Nahoře na vás čekají trosky hradeb, ale také krásný výhled na divoké peřeje řeky.

Další cesta podél řeky vede nejdivočejší částí údolí. Zdá se to neuvěřitelné, ale v jarním období, kdy na horách taje sníh a řeka je nejdivočejší, zde pravidelně vidíme vodáky zápasící se živlem.

Přicházíme do obce Jesenný. Pokud si chceme prohlédnout Bozkovské jeskyně, odbočíme nahoru po zelené značce a po prohlídce se vrátíme zpě stejnou cestou. Výlet se nám tak prodlouží o cca 4 km.

Přicházíme k hotelu Pod Spálov. Kamenice se zde vlévá do Jizery. V místě je vlaková zastávka. Pěšky se po 2 km dostaneme po silnici podél Jizery do Železného Brodu. Silnice je roubená sruby a vodáckými kempy. Po druhé straně Jizery můžeme pokračovat Riegrovou stezkou do Semil.