I cukrovkáři si mohou užívat sladkého léta!

Diabetes mellitus, lidově řečeno cukrovka, je označení pro chronické onemocnění charakteristické nedostatkem inzulinu kvůli poruše metabolismu sacharidů. Při nedostatečně kompenzované cukrovce pak dochází u postižených k hyperglykemii, či naopak k hypoglykemii. Oba zmíněné stavy představují vážné zdravotní riziko, je tedy na místě takovým situacím důsledně předcházet.

Kromě pravidelného užívání léků a častých kontrolních lékařských prohlídek je třeba, aby cukrovkář dodržoval určitá dietní opatření. Ta mohou znamenat problém především teď v létě, kdy na nás doslova na každém rohu číhají sladká lákadla. Při troše hledání lze ale mezi lahůdkami najít dokonalou souhru zdraví a chuti.

Být vybíravý není na škodu

Jednoduché cukry, tzv. monocukry, patří u cukrovkářů k věcem zapovězeným. Nebo alespoň hodně omezeným. Jedná se o cukry v ovoci, limonádách a samozřejmě v sladkostech typu sušenky, bonbony a další pochutiny.

Netřeba však propadat zoufalství. V současné době potravinářský trh nabízí nepřeberné množství pokrmů a surovin k přípravě jídla, která jsou určena právě pro diabetiky. Máte-li tedy chuť na „zdravotně nezávadnou“ oříškovou oplatku, vybírejte v regálech obchodů v oddělení dia. Při pečení domácích dezertů se jednoduše vyhněte klasickému bílému nebo hnědému cukru a nahraďte jej umělými sladidly. Ta lze použít i do nápojů.

Ovoce patřící k oblíbeným letním slastem také nemusí být nutně tabu. Je však nutné je jíst střídmě a ještě lépe vybírat takové, které má nižší glykemický index. Méně vhodný je třeba banán a hroznové víno, báječnou volbou jsou pak jahody, citrusy. Ani o zmrzliny nemusí být diabetici ochuzeni. Domácí ovocná zmrzlina je lahůdkou, kterou připravíte snadno pomocí ovoce a často ji ani není třeba doslazovat sladidly.

Důležitá je pravidelnost a střídmost

Diabetici velice dobře znají pojem pravidelnost ve stravování. Je totiž velmi důležité jíst tak, aby nedocházelo k výkyvům hladiny cukru v těle. Pravidelným, zároveň však vyváženým jídelníčkem lze předejít, nebo alespoň minimalizovat zdravotní potíže. A střídmost jde s pravidelností ruku v ruce. Jíst často, ale menší porce. Vyhýbat se alkoholu, příliš tučným mléčným výrobkům, masu a uzeninám.

Reklama