Zvyšují vejce cholesterol? Kolik vajec denně můžeme sníst?

Vejce jsou důležitou součástí jídelníčku mnohých. Jedni je milují na tvrdo, druzí na měkko a někteří si pochutnávají na smažených vejcích. Dobré jsou i jako volské oko nebo připravené na hniličko. Pojďme se ale podívat pod skořápku vajíček trochu podrobněji. Zaostříme nejen na cholesterol a vajíčkovou dietu.

Vejce jsou zdrojem velmi kvalitních bílkovin. I proto je řada sportovců přidává do každodenního jídelníčku. Hospodyňky ale moc dobře vědí, že bez vajec se neobejdou výtečné dezerty, smažené řízky i některé omáčky.

Málokdo ví, že vejce kromě bílkovin a kvalitních tuků jsou také bohatým zdrojem vitamínů, selenu a riboflavínu. Žloutek je pak plný vitamínů A, D, E a K a nechybí v něm ani vápník, železo a karotenoidy.

Co se kalorií týká, pak jedno vařené vejce obsahuje 78 kCal, přičemž žloutek má 55 kCal a bílek pouhých 17 kCal. Zaostříme-li na obávaný cholesterol, pak ten v bílku nenajdete vůbec, zatímco ve žloutku ho je 210 mg. A nyní nastává otázka: „Zvyšují vejce hladinu cholesterolu?“

 

Souvislost mezi cholesterolem a vejci (ne)existuje

Odpověď na otázku týkající se cholesterolu a vajec se dost liší. Studií na toto téma vzniklo nespočet. Řada amerických vědců stále přichází s novými a novými poznatky a snaží se vždy být o krok napřed. Jedni tvrdí, že zdravý člověk může sníst denně 3 až 4 žloutky, a zvýšení cholesterolu mu nehrozí. Přičemž nemocný člověk si může dovolit maximálně 1 žloutek denně. Bílků pak může sníst každý, kolik chce.

Jiná studie ale tvrdí, že se jedná o mýtus a žádná souvislost mezi vejci a vyšší hladinou cholesterolu neexistuje.

Naopak se řada vědců shodne na tom, že vejce mají i řadu dalších pozitivních účinků na naše zdraví. Například snižují riziko vzniku očních chorob, podporují činnost mozku, zlepšují zdraví kostí a pomáhají nám při hubnutí.

 

Kolik vajec denně můžeme sníst?

Říct, že jedno vejce denně tělu neublíží a pět vám zaručí vyšší hladinu cholesterolu, nelze. V rámci jedné studie 88letý muž konzumoval 25 vajec denně, a i přesto se těšil plnému zdraví a normální hladině cholesterolu. Avšak 25 vajec denně rozhodně není to správné číslo.

Nejčastěji je doporučováno jíst tři celá vejce denně. Ale ani tři vajíčka nemusí vyhovovat všem. Máte-li vyšší hladinu cholesterolu, vyplatí se si občas žloutek odpustit a dát si místo něj navíc bílek. Jste-li milovníky vajec a cholesterol máte v normě, pak si jistě můžete dát i čtyři vejce denně.

 

S vajíčkovou dietou shodíte až 5 kilogramů týdně

Jak již bylo zmíněno, vejce pomáhají s hubnutím, není divu, že i vajíčka mají svou dietu. Vajíčková dieta byla oblíbená už v dobách minulého režimu. V rámci této diety jíte pouze vařená vejce. V pondělí si je tak dáte ke snídani, v úterý ke snídani i k večeři, ve středu a ve čtvrtek opět jenom ke snídani, v pátek ke snídani a k obědu a v sobotu a v neděli pouze ke snídani.

Jednou si k vejcím dáváte citrusové ovoce a jindy dušenou zeleninu. Samozřejmě, že v průběhu dne ještě navíc jíte například celozrnný chléb, kuře, grilovanou rybu nebo zeleninový salát. A kolik při takové životosprávě shodíte kilogramů? Za týden byste měli zhubnout o zhruba 5 kilogramů.

 

Vejce na měkko vařte 3 minuty, na tvrdo 7 minut

A nakonec si pojďme zopakovat, jak dlouho vařit vejce tak, aby bylo podle vašeho gusta. Pokud máte rádi vejce na měkko, pak ho nevařte déle než 3 až 4 minuty. Vejce na hniličko stáhněte z plotýnky po maximálně 5 minutách a vejce na tvrdo vařte zhruba    7 minut. Aby se vám vejce lépe loupala, nezapomeňte je vždy po uvaření důkladně zchladit.

Stává se vám občas, že si uvaříte vajíčko, dáte ho do ledničky a druhý den nevíte, jestli je uvařené to či ono? Jednou z možností je zkusit vejce klepnout. Pokud ale nechcete rozklepávat další vajíčko, pak zkuste jinou fintu. Položte vejce na stůl a roztočte ho. Uvařené se bude krásně točit, zatímco syrové bude padat ze strany na stranu. Stejně tak můžete vyzkoušet vajíčko postavit na špičku. Uvařené se bude kolébat, syrové se jen položí.

Reklama
SDÍLET