Využíváte zákaznické karty? Za drobnou slevu se dobrovolně vzdáváte soukromí

Průměrný Čech má v peněžence až šest zákaznických karet. Plastová kartička dává jeho majitelům drobné výhody ve slevách na vybrané produkty či dárky zdarma. Za malichernou slevu ale zákazník dobrovolně odevzdává daleko větší bohatství. Tím jsou data! Data a informace nejen o svém bydlišti, ale také o nákupech a spotřebním chování. Tušíte, proč obchodníci data sbírají a v čem tkví jejich hrozba?

Věrnostní karty nejsou pouhým zprostředkovatelem slev, jak by se na první pohled mohlo zdát. Veškeré nákupy s použitím věrností karty se v podobě dat ukládají do počítačových úložišť obchodních řetězců.

K čemu data slouží?

Data slouží k lepší identifikaci zákazníka a jeho potřeb. To vede k efektivnějšímu cílení reklamy na spotřebitele ve formě e-mailů, ale i listovních zásilek. V lepším případě nám obchodník nabídne slevu na oblíbený produkt. V horším případě data za drahé peníze prodá dalším firmám, které data využijí či zneužijí ve svůj prospěch. Obecně se těmto informacím přezdívá anglickým termínem BIG DATA neboli VELKÁ DATA.

Riziko zneužití velkých dat

Hrozba velkých dat tkví v tom, že obchodní analytici jsou schopni detailně zmapovat náš život. Kam a jak často chodíme nakupovat, co nakupujeme a kolik financí utrácíme. Jelikož většina nadnárodních korporací vlastí více obchodních značek supermarketů a nejrůznějších obchodů, není problém tyto data vzájemně propojit a udělat si souhrnný obrázek o našem životě. A právě hrozba tkví ve zneužití těchto dat.

Historka, jak obchodní řetězec předpověděl těhotenství mladé ženy

V reklamním světě je velmi dobře známý příběh amerického muže, kterému na e-mail chodily obchodí nabídky na zboží pro těhotné ženy a maminky. Rozhněvaný muž se rozhodl situaci řešit přímo v obchodním řetězci, kde mu bylo sděleno, že věrnostní kartu používá jeho nezletilá dcera a e-maily měly být adresovány právě jí.

Muž byl o to více rozhořčen, proč řetězec nabízí mateřské zboží jeho nezletilé dceři, která má na založení rodiny ještě spoustu času. O to větší bylo překvapení, když po pár týdnech dcera rodičům oznámila, že je těhotná a přiznala, že na věrností kartu v supermarketu opakovaně nakoupila těhotenské testy.

A právě z nákupů těhotenských testů a dalšího souvisejícího zboží programy obchodních analytiků vyhodnotily, že spotřebitel očekává založení rodiny a bude více směřovat k nákupům mateřského zboží.

Když půjdete příště nakupovat, vzpomeňte si, že moderní obchodníci vědí o vašem životě více, než si myslíte…

Reklama
SDÍLET