Udělejte něco pro své srdce

Se srdcem jako symbolem lásky nemá to lidské srdce společného vůbec nic. Ve skutečnosti je to kus svalu, který celý náš život tepe tempem jednoho úderu zhruba každou vteřinu. Bez něj bychom nežili, proto bychom tento orgán neměli zanedbávat. Ke kontrole jeho činnosti nám pomůže jednoduché samovyšetření, díky kterému lze včas odhalit závažná srdeční onemocnění.

Srdeční tep

Srdeční cyklus neboli srdeční tep je pravidelné střídání kontrakce (stahu) a relaxace (uvolnění). Tento rytmus udávají buňky (tvořící tzv. sinoatriální uzel), které dokážou přenášet i vytvářet elektrické vzruchy. Optimální klidová tepová frekvence je pro zdravého člověka 60–70  tepů za minutu.

Jak si změřit tepovou frekvenci

Počet tepů se měří na spodní palcové straně zápěstí přiložením posledních článků ukazováčku a prostředníku. Pod prsty ucítíte pravidelné tepání. Klidovou tepovou frekvenci měřte ráno po probuzení nebo po chvíli sezení (alespoň 10 minut). Tep měřte 30 vteřin a vynásobte 2.

Onemocnění srdce

Většina srdečních onemocnění je výsledkem zúžení či uzavření koronárních tepen (aterosklerózy), dodávajících srdci životodárnou krev. Může za to mimo jiné kouření, vysoký cholesterol a krevní tlak, obezita, nedostatečný pohyb a stres. Srdce ale mohou postihnout také bakteriální a virové infekce. Infarkt myokardu představuje nejčastější kardiovaskulární příhodu. Ročně je pro něj v České republice hospitalizováno asi 16 tisíc pacientů, celkově je pak u nás přes 100 tisíc osob po prodělaném infarktu.

Jak si uhlídat zdravé srdce

  • Jezte zdravě a nepřejídejte se.
  • Pravidelně se hýbejte.
  • Omezte alkohol a kouření.
  • Vyhýbejte se stresu.
  • Udržujte si optimální klidovou frekvenci, tedy do 70 tepů za minutu.
Reklama
SDÍLET