Trpíte poruchou krvetvorby? Zařaďte do jídelníčku těchto 40 potravin

Mnoho lidí pomáhá tělu doplňováním nejrůznějších vitamínů. Nejčastěji se jedná o céčko a béčko. Avšak víte, že pro tělo prospěšný a velmi důležitý je i vitamín K? Ten pomáhá nejen správné činnosti jater a při poruchách krvetvorby. Jak do těla dostat dostatek vitamínu K a zároveň se vyhnout jakýmkoliv doplňkům stravy? Víme, v jakých čtyřiceti potravinách je vitamínu nejvíce.

Vitamín K je v těle potřebný především kvůli poruchám krvetvorby, respektive kvůli značnému krvácení, a to ať už se jedná o krvácení z nosu, trombózu či vnitřní nebo menstruační krvácení.

Pomáhá také vstřebávat vápník, v jehož kombinaci bojuje proti řídnutí kostí a napomáhá  jejich správnému vývoji. Nedostatkem vitamínu by tak neměli trpět lidé s osteoporózou. Mimo to vitamín K podporuje i srdeční funkce, ledviny a snižuje cholesterol. Velmi často se předepisuje před operací, aby nedošlo ke komplikacím, jako je pooperační krvácení. Udává se, že vitamín K působí preventivně proti vzniku některých typů rakoviny a předchází zubním kazům.

Vitamín K se řadí mezi vitamíny rozpustné v tucích, setkat se lze se třemi jeho formami, a to K1, K2 a K3. Někteří lidé mají problém s absorbováním vitamínu K, proto je vhodné ho do těla přijímat prostřednictvím správných potravin. Jen tak se může lépe vstřebat. A o jakých potravinách je řeč?

40 potravin s vysokým obsahem vitamínu K

špenát zelené jablko brokolice vařené zelí
šalvěj tymián sušená bazalka rukola
majoránka oregano petrželka koriandr
margarín brambory luštěniny pažitka
husí játra hovězí játra krůtí maso kuřecí maso
mléko slanina tvrdé sýry mořské řasy
rajčata mrkev sojový olej vajíčka
kapusta květák tuřín rybí tuk
jogurty salát řeřicha majonéza
řepkový olej olivový olej podmáslí fazole

Nebojte, nemusíte od ráno do večera jíst jen 40 zmíněných potravin. Zařaďte do jídelníčku pouzte ty, které máte rádi. Pamatujte však na to, že každý den byste měli alespoň trochu vitamínu K prostřednictvím jídla do těla dostat.

Doporučená denní dávka vitamínu K se udává u žen 90 mikrogramů za den a u mužů 120 mikrogramů za den. Pro vaši představu v jedné polévkové lžíci olivového oleje je 8,1 mikrogramů vitamínu K, v hrnku vařené brokolice 220 mikrogramů a v hrnku syrové kapusty 547 mikrogramů.

Reklama
SDÍLET