Test ledových čajů odhalil jen sladidla a aroma

Víte za co platíte, když si kupujete ledový čaj? Časopis dTest otestoval 21 černých a zelených ledových čajů s příchutí citrónu a limetky. Polovina testovaných výrobků obsahovala extrémně nízké množství čajového extraktu. Některé neobsahovaly žádný exktrakt. Chuť čaje výrobci nadstavují cukrem a umělými sladidly. 

Čaj pijeme kvůli jeho lahodné chuti i látkám v něm obsaženým, které mají povzbuzující a antioxidační účinky. dTest zjistil, že mnohé nápoje, prodávané v obchodech pod označením ledový čaj, žádné látky typické pro čaj neobsahují, nebo když obsahují, tak pouze ve stopovém množství. „Výsledky testu svědčí o snaze výrobců čaj maximálně naředit. V případě černých čajů jsme ani u těch nejkoncentrovanějších neobjevili charakteristických složek čaje více, než kolik by odpovídalo jedné porci čaje zalité litrem vody. Pouze u jediného z testovaných výrobků, zeleného čaje Rauch Nativa Green Tea Lemon, jsme mohli konstatovat, že obsahuje více čajového nálevu než vody,“ shrnul výsledky testu Daniel Pavlis, vedoucí redakce časopisu dTest.

Laboratoř se zaměřila na látky, které čaj musí obsahovat: alkaloidy kofein, theobromin a theofylin a látky ze skupiny polyfenolů. Kofein objevila laboratoř i v těch nejhorších z testovaných výrobků, ovšem ve stopové koncentraci okolo jednoho miligramu v litru (tedy stonásobně méně, než v běžném čajovém nálevu). Kofein však lze přidat do jakéhokoli nápoje i synteticky, proto byla pro posouzení „čajovosti“ klíčová přítomnost theobrominu. Ten laboratoř ve čtyřech případech nenašla vůbec, v dalších byly hodnoty jak kofeinu, tak theobrominu extrémně nízké. Nejhůře skončily v testu výrobky privátních značek obchodních řetězců (Kaufland, Spar, Tesco, Albert), a to jak v případě černých, tak i zelených ledových čajů.

Ceny ledových čajů se zdají být nízké, dokud si neuvědomíte, že namísto čaje platíte za vodu s cukrem či sladidly. Spočítali jsme, kolik stojí litr hypotetického čaje obsažený v lahvi nápoje s názvem ledový čaj. Litr čajového nálevu naředěného v nejlevnějším testovaném výrobku Tesco Ice Tea Green Tea + Citrus by vás vyšel na 1063 korun,“ upozorňuje Daniel Pavlis. Šálek čaje ze sáčku přitom běžně vyjde na několik desítek haléřů až pár korun.

Nedostatek čajového aroma ve výrobcích do jisté míry překrývá cukr či umělá sladidla spolu s citrusovou příchutí. Testované čaje obsahovaly průměrně 64 gramů cukru v litru, tedy více než dvanáct pětigramových kostek, což představuje téměř dvě a půl kostky na šálek. V senzorickém testu se hodnotitelům zdály nejsladší výrobky obsahující umělá sladidla. „Nízký až žádný obsah čaje spolu s použitím levných umělých sladidel jako aspartam či sacharin měly za následek přeslazenou chuť a vyšší míru cizích pachutí,“ shrnuje výsledky senzorické zkoušky Daniel Pavlis.

Test také odhalil problémy s deklarací na obalu. Tři výrobky neměly vůbec uvedený podíl čajového extraktu, byť takovou informaci musí uvádět. U dalších se ukázalo, že na uvedené údaje není spolehnutí. Někteří výrobci deklarují na etiketě tak nízký obsah čajového extraktu, že jej nelze ověřit ani nejmodernějšími vědeckými postupy (černý a zelený ledový čaj Kaufland /San Terra). Černý čaj Pfanner Ice Tea Lemon-Lime naopak slibuje 90 % čaje, což zhruba odpovídá 0,9 % obsahu čajového extraktu. Podle měření laboratoře však obsahuje 0,4 %, tedy méně než polovinu. Větším než skutečným množstvím extraktu se chlubí i černý čaj Tesco Ice Tea Lemon a výrobek Aquila Tea.m Zelený čaj se šťávou z citrónu.

Převzato z tiskové zprávy dTestu, redakčně upraveno.

Reklama
SDÍLET