Sportujeme ve stáří – běžky

I v pokročilejším věku si můžete užít krásné sportovní zážitky. Jedním ze sportů, který vám je může přinést, je běžecké lyžování. Můžete si jet svým tempem a přitom si vychutnávat horskou přírodu, daleké výhledy a také třeba groček při zastávce v horské chatě. Aby však vaše běžecké výlety byly pohodové a bezproblémové, je nutné se správně vybavit. Pojďme si říci jak.
Běžky

Běžecké lyžednes mají lehká kompozitová jádra, kvalitní skluznice i vázání. Jsou tedy velmi lehké a snadno ovladatelné. Pokud se vám nechce mazat, můžete si pořídit běžky s protiskluznými šupinami v odrazové komoře a jezdíte bez starostí.

V seniorském věku je nejlepší jezdit klasickou technikou, která na rozdíl od bruslení neklade tak vysoké nároky na fyzickou kondici.  Běžky na klasickou techniku jsou měkčí, delší a mají výraznější špičku. Jejich délka by měla přesahovat výšku vaší postavy o 10-20 cm.

Boty na běžky

Při výběru bot na běžky je třeba dát pozor na jejich kompatibilitu s vázáním. V současné době jsou na výběr dva stejně kvalitní systémy – Salomon SNS a Rottefella NNN.

Oba systémy se od sebe liší pouze počtem vodících lišt, SNS má jednu a NNN dvě. Počtu lišt odpovídá počet drážek v podrážce běžkařské boty.

Boty na klasickou techniku jsou nízké, aby umožňovaly ohyb v kotníku, a ohebné v přední části podrážky. Ideální je, pokud jsou nepromokavé a mají šněrování překryté nepromokavým laclem.

Běžkařská bota by měla dobře sedět na noze, nemělo by v ní být volné místo, zároveň však nesmí tlačit. Při zkoušení si vyzkoušejte i odrazové pohyby, které budete provádět při běžkování.

Pro rekreační běžkování, kdy se tělo neprodukuje tolik tepla, je vhodné vybrat hodně zateplené boty na běžky.

Běžkařské hole

Hole jsou důležitou součástí běžecké výbavy, neboť na rozdíl od sjezdového lyžování jsou prakticky nezbytné pro pohyb vpřed.  Nejdůležitější je zvolit jejich správnou délku. Hole na klasickou techniku by vám měly dosahovat přibližně po ramena.

Oblečení na běžky

Také oblečení na běžky je třeba přizpůsobit vašemu tempu a tomu, na kolik se budete schopni zahřát pohybem. Každopádně je dobré vycházet ze základů funkčního oblékání, tedy použít raději více tenčích vrstev, než méně silných.

Některé vrstvy pak můžete během výletu sundávat nebo naopak oblékat podle aktuálních povětrnostních podmínek i stupně fyzické aktivity. Přímo na tělo se nejlépe hodí funkční prádlo, které odvádí pot od pokožky a udržuje ji v suchu a v teple.

Jako střední vrstvu zvolte nejlépe flísové mikiny, které dobře hřejí a zároveň jsou prodyšné, takže odvádějí pot a přebytečné teplo dále od těla. Ideální je mít s sebou jednu slabší a jednu silnější mikinu, jedna přitom může být celorozepínací a druhá přes hlavu.

Svrchní vrstvu pak tvoří nepromokavá a prodyšná bunda a kalhoty. Tato vrstva chrání před sněhem, deštěm, a větrem, zároveň však umožňuje odvod potu a jeho odpaření do vnějšího prostředí.

Nezapomeňte také na kvalitní rukavice a čepici.

Fotografie: firma Fischer Sports
Reklama
SDÍLET