Sladké odměny za vysvědčení?

Po Dni dětí pokračuje červen jako celý měsíc dětské radosti a odměňování. Chystáte pro vnoučky dárečky ke konci školního roku? Většina z nás obvykle sáhne po čokoládových figurkách a bonbonech. Existují zdravější alternativy, které udělají dětem stejnou radost a zároveň budou prospěšnější jejich zdraví? Přečtěte si pár tipů, na co při nákupu a přípravě sladkostí pamatovat.

 

Méně je mnohdy více

Platí to u všeho a u sladkého dvojnásob. Samozřejmě, že rozmazlování a sladkosti jsou součástí každého dětství a patří k němu stejně jako sem tam rozbité koleno a několik slziček. Domácí babiččin koláč nebo před rodiči tajně „ulité“ lízátko z pouti – patří také k těm pěkným vzpomínkám, jaké si na prarodiče chováme. Přesto by neměly být denní rutinou, ale naopak spíše příležitostnou radostí. Děti pak můžeme výjimečnou sladkostí překvapit – při takových příležitostech jakými jsou konec školního roku nebo třeba narozeniny.

Zakázané ovoce nejlépe chutná

Na druhou stranu přísný zákaz mívá často opačný účinek. Pokud mají děti doma zakázány jakékoliv dobroty, jistě se s nimi setkají i v jiném prostředí – ve škole a mezi kamarády, kde na ně rodičovský dohled nedosáhne. O to více v ní budou vidět příležitost doplnit si to, čeho se jim doma nedostává. A protože malé mlsouny nikdy zcela neuhlídáme, je lepší naučit je vybírat si. Tedy vychutnat si jen ty dobré a plnohodnotné pochoutky.

Hledejte kvalitu

Mezi výrobky určené dětem narazíme i na nepoctivé a nezdravé pochoutky plné tuků a cukrů. Mezi klasické strašáky patří slazené limonády s umělými barvivy nebo müsli plné cukru. Jednou z cest, jak mít nad tím co jíme my a naši blízcí kontrolu, je číst etikety a sledovat složení. Čokoláda, která je plná rostlinných tuků? Ideálně by měla obsahovat maximum kakaového másla, které je přirozenou součástí kakaa. Pozor také na označení „čokoládová pochoutka“ a podobné. Je to obvyklá cesta jak prodávat výrobky, které nedosahují legislativou daného limitu na podíl 25 % kakaa, aby mohly nést název čokoláda. Mezi poctivými čokoládami, které jsou vhodné pro děti, se nabízí třeba čokolády od českého výrobce Carla. Prodávají se i v dětském balení s  omalovánkami a pastelkami nebo pexesem.

Učte děti jíst zdravěji

Při nadměrné konzumaci sladkostí není v sázce jen zdraví zubů. Cukr má na svědomí i váhu nebo hyperaktivitu dětí. Čísla ukazující na počet obézních dětí jsou alarmující především ve Velké Británii, která vede smutný žebříček.[1] Z českých dětí ve věku do pěti let má problémy s nadváhou více než 5 % dětí, což nás nestaví na horní příčky statistik, ale stále je varováním nad tím, že i na výživu nejmenších je třeba dohlížet. Sklony k nadváze vytvořené v dětství si ve většině případů ponesou až do dospělosti. Na stravovací problémy se pak nabalují zdravotní potíže včetně problémů s klouby, vyšším tlakem a  cholesterolem.

U dětské stravy bychom tedy měli hlídat složení jednoduchých cukrů, obsah soli, živočišné a rostlinné tuky – žádný z nich by neměl překročit určité množství. Müsli můžeme doma upéct vlastní – pak budeme vědět, co obsahuje a namísto cukru je osladit třeba medem. Náhradou za bonbony mohou být oříšky, sušené nebo čerstvé ovoce nebo kousek kvalitní vysokoprocentní čokolády, která obsahuje flavonoidy a hořčík – látky prospěšné vývoji mozku. Anebo doma připravovaný koláč od babičky – i takovým způsobem můžeme nalézt vhodný kompromis mezi absolutním zákazem sladkostí a nákupem čokoládové figurky podle nejbarevnějšího obalu.

[1]  Evropský obezitologický kongres 2015, WHO, ČTK, http://zpravy.aktualne.cz/domaci/v-evrope-nejtlustejsi-deti-do-peti-let-veku-jsou-v-irsku/r~51582902f7de11e4bc3a0025900fea04/

Reklama
SDÍLET