Recenze: Bohové a stvůry

Zdroj: Ivana Z.
Příznivci Dänikena, Dana Browvna, konspirací a dobrodružných příběhů si v této knize přijdou na své. Thriller, který těží z toho, že ne všechny záhady lidské historie jsou dobře vysvětleny. „Povinná školní četba“ pro příznivce archeoastronautiky.

Hlavní zápletka spočívá v rozluštění tabulek s klínovým písmem a v ohledání podivného kosterního nálezu. Může být starý sumerský text jakýmsi vzkazem Boha či Bohů pro nás obyčejné smrtelníky? A pokud ano, co nám asi tak chtěli vzkázat? Patří nalezené kosterní pozůstatky člověku, nebo nějaké jiné inteligentní bytosti či snad samotnému Bohu? A jak do toho všeho zapadá Svatý grál, sumerské legendy o Annunaki, prastarém božstvu, které přišlo z hvězd. K tomu, aby bylo tajemstvím a mýty opředené pátrání po naší lidské či božské minulosti ještě napínavější, přispívá postava Emilly Farellové, která je zanícenou hledačkou pravdy. Emily je odbornicí na klínové písmo a také na mnohé nesrovnalosti v Bibli. Spolu se svým exmanželem, počítačovým technikem a antropoložkou jsou povoláni hlavou jednoho evropského státu k tomu, aby rozluštili vzkaz z destiček a to, komu nebo čemu patřila lebka, u níž se destičky našly.

Příliš lákavé než, aby to šlo odmítnout. Bohužel věci lákavé a nedostupné bývají spjaté s nebezpečím. V tomto případě se smyčka smrti začíná omotávat kolem více hrdel najednou. Kdo a proč nechce, aby tajemství bylo rozluštěno a před kým musí Emily utíkat? Rozhodne se žít, nebo položí život pro to, aby odhalila celou pravdu. Stojí poznání pravdy za oběť lidského života? Mnoho, ale opravdu mnoho otázek nedá čtenáři spát nejen při čtení, ale ještě dlouho po dočtení. Knihu uzavírá slovo autora, která vyprovokuje k dalším otázkám a zamyšlení.

Možná, že kdybychom chtěli zodpovědět záhady starověku, stačilo by jen číst nepředpojatě dochované texty a mnoho by bylo odhaleno. Opravdu ale chceme znát celou pravdu? Není právě onen závoj utkaný ze záhad tím, který halí minulost, pro nás tím nejpřitažlivějším?

Zdroj: Ivana Z.
Zdroj: Ivana Z.

Troufám si tvrdit, že kdyby tato kniha byla napsána v anglosaských zemích, a nevyšla z pera českého autora Jana Hartmana, že by z ní byl stejný bestseler jako Šifra mistra Leonarda (Da Vinciho kód). S Danem Brownem autora pojí nejen podobná tématika, ale i čtivost, napínavost a motiv konspirační teorie. A upřímně, kdo z nás si alespoň jednou nad nějakou konspirační teorií na chvíli neřekl, a co kdyby to byla pravda?

„Když Nibiru obíhala kolem Tiamat, jeden její měsíc do ní narazil a rozštěpil ji vedví. Jedna její polovina byla naprosto rozmetána a druhá byla vržena na novou oběžnou dráhu. Dnes tuto planetu známe pod názvem Země. Také Nibiru změnila svůj směr a vlivem srážky se stala členem naší sluneční soustavy s dobou oběhu kolem Slunce 3600 pozemských let. V okamžiku srážky se z obydlené planety Nibiru přenesly zárodky života na Tiamet – Zemi.“

Vydalo nakladatelství Fragment.