Prožijte ve zdraví vánoční svátky i v období klimakteria

Vánoční svátky jsou obdobím hojnosti. Na našich stolech každoročně nechybí ovocné punče, pečené kaštany, několik druhů cukroví a mnoho tučného a mastného jídla. Není divu, že po takové hostina kila na váze jen přibývají. A bohužel nejen ty. S nimi se často ozývají zdravotní problémy. Především ženy v období klimakteria by neměly svůj jídelníček přes Vánoce nepodceňovat.

Klimakterium je nepříjemné období pro většinu žen. A právě nekontrolovaný příjem jídla toto období může ještě více znepříjemnit. Hormonální nerovnováha, nevolnosti, nespavost, návaly horka, diabetes, osteoporóza, karcinom prsu, kloubní potíže. To vše a mnohem více vás může čekat. Čeho se tedy o vánočních svátcích vyvarovat, aby se pro vás období přechodu nestalo doslova peklem?

Pozor na alkohol a kávu. Tyto nápoje pijte s mírou!

Zdroj: pixabay.com

Odolat o Vánocích svařenému vínu, punči, domácímu vaječnému koňaku, ale i klasické voňavé černé kávě, je snad nemožné. Avšak všem je známo, že alkohol roztahuje cévy a spolu s kofeinem často stojí za zvýšenými návaly horka a zvýšeným krevním tlakem. Ženy v období přechodu by se těmto nápojům měly vyvarovat.

Co by ženy v období klimakteriu naopak měly pít v dostatečné míře je voda a čaje. Vypít dva litry denně nealkoholických nápojů je základ.

Rada odborníka na výživu: „Neslazenou a nesycenou vodu mohou ženy střídat například s bylinkovými čaji nebo zředěnými ovocnými či zeleninovými šťávami. Naopak alkohol a kávu by neměly konzumovat nejlépe vůbec,“ radí  Petr Galle ze společnosti Vegall Pharma.

Zapomeňte na přejídání a jezte s rozumem

Zdroj: pixabay.com

Stejně jako odolat dobrému pití je velmi těžké nedopřát si smaženého kapra, domácí uzené, bramborový salát, cukroví a mnoho dalších dobrot, které nesmí na svátky chybět. Bohužel vyjmenována jídla jsou velmi tučná a právě tuky s nasycenými mastnými kyselinami ženám v období přechodu nejsou doporučovány.

Cukr, tučné pokrmy, smažená jídla a uzeniny způsobují zvýšené návaly horka a zvyšují i hladinu cholesterolu v krvi. To vše může vést v kombinaci s klimakteriem ke kardiovaskulárnímu onemocnění a k infarktu či mozkové příhodě.

Rada odborníka na výživu: „Ženy v přechodu by se neměly přejídat tučnými pokrmy, které jim mohou způsobovat mimo jiné nevolnosti. Namísto tradičních příloh, jakými jsou například knedlíky, by proto měly sáhnout spíše po zelenině, rýži nebo třeba kuskusu. Zároveň bych důrazně doporučoval vyvarovat se jednoduchým cukrům ve formě džemů, běžných sladkostí a také většího množství medu. Vhodnou náhražkou mohou být například datle, bobulovité ovoce nebo meloun,“ radí Petr Galle ze společnosti Vegall Pharma.

Hýbejte se i přes svátky a vyrazte na procházku

Zdroj: pixabay.com

Odhodlat se o vánočních svátcích k pohybu je nadlidský výkon. Pohádky, dobré jídlo a pití a rodina. Proč od této trojkombinace odcházet dobrovolně do zimy a trápit své tělo? Protože pravidelný pohyb pomáhá nejen odbourávat tuky, ale i posiluje svaly, klouby a navozuje pocit štěstí a dobré nálady.

V období přechodu se potýkají ženy s nedostatkem hormonů, s čímž dochází k riziku řídnutí kostí, a to kvůli rychlejšímu odbourávání kostní hmoty. Kromě toho, že svižnou procházkou mírníte příznaky klimakteria, získáváte do těla také potřebný vitamín D. A vězte, že sluníčko a čerstvý vzduch ještě nikomu neublížil, a to ani o Vánocích.

Rada odborníka na výživu: „Každý den by se měly ženy věnovat intenzivní sportovní činnosti nejméně po dobu třiceti minut. Mohou jít lyžovat nebo třeba bruslit. Oba sporty podporují zpevnění svalové hmoty a navíc zdokonalují koncentraci a balanc. Pro ty ženy, které nerady sportují, je pak ideálním pohybem nepřerušovaná svižná chůze. Pobyt venku na čerstvém vzduchu nadto přispívá k lepší náladě, zlepšuje spánek a celkový psychický stav ženy v klimakteriu,“ říká Petr Galle ze společnosti Vegall Pharma.

Reklama
SDÍLET