Představují kloubní výživy skutečnou pomoc nebo reklamní trik?

Jestliže nás začnou trápit bolesti kloubů, obvykle sáhneme po rozmanitých doplňcích stravy. Je ale kloubní výživa skutečně výživou pro naše klouby? A nepodléháme zbytečně lákáním reklamy?

Které látky klouby vyživují?

Prokázaný účinek na výživu kloubů mají látky glukosamin či chondroitin sulfát. V případě první zmíněné látky se doporučená denní dávka pohybuje v rozmezí od 500 do 3 000 mg. U chondroitinu sulfátu by denní dávka neměla překročit 1 500 mg.

Podíl účinných látek není zaručen

Volně prodejné kloubní výživy tyto látky obsahují, avšak obsah denní dávky se podstatně liší. A co víc, nikde není dáno, že nemohou obsahovat nižší podíl účinných látek. Kloubní výživy totiž patří mezi doplňky stravy, jejich léčebné účinky proto nemusí být před uvedením na trh prokázány ani schváleny Státním ústavem pro kontrolu léčiv. Nejsou proto oficiálně určené k léčbě či prevenci nemocí. Je proto na zvážení každého spotřebitele, zda do kloubní výživy investovat nemalé peníze s nejistým výsledkem.

Zdravou prevencí je pohyb

Jistou a prospěšnou prevencí bolesti kloubů je dostatek pohybu. Především chůze, jízda na kole a plavání, při které dojde k uvolnění kloubů. Nevhodné jsou sportovní aktivity s prudkými nárazy a otřesy. S běháním proto raději opatrně, případně běhejte po měkkém travnatém povrchu a přírodních pěšinkách. Kloubům prospívá jejich prohřátí. Od bolesti uleví teplé koupele nebo sauna, za předpokladu, že netrpíte potížemi s tlakem a kardiovaskulárním systémem.

Reklama