Kilo vánočního cukroví zdraží o 50 Kč. Na vině není jen máslo

Do příprav vánočního cukroví se nezapojuje zhruba 30 % českých domácností. Avšak na Vánoce bez cukroví se neobejde 96 % Čechů. Pokud vám tato čísla neštymují, pak máte pravdu. Většina lidí, kteří si cukroví nepečou sami, si ho nechají upéct od příbuzných a známých, někteří si ho koupí.

Podle výzkumu společnosti KPMG si cukroví kupuje každá desátá domácnost v České republice. Letos si ale budou muset ti, kteří si cukroví objednají výrazně připlatit. Avšak hlouběji do kapsy si musí sáhnout i hospodyňky, které se pečení vánočních cukrovinek ujmou samy.

Zdražovat se bude o 10 %, alespoň to tvrdí Asociace kuchařů a cukrářů České republiky. Za růst cen vánočního cukroví mohou jednoznačně zvyšující se ceny surovin, aktuálně nejvíce cukroví prodražuje máslo. To, zda dojde ještě k dalšímu nárůstu cen másla, ale není jisté.

 „Predikovat, zda cena másla v předvánočním období ještě poroste, je velmi složité. Je totiž víc než pravděpodobné, že velké množství lidí si máslo nakoupilo k zamrazení s předstihem ve chvíli, kdy se objevily první zprávy o růstu cen. To může samozřejmě ovlivnit i poptávku. A s klesající poptávkou může klesat i cena másla. Navíc ve spoustě receptů na vánoční cukroví lze máslo nahradit. Další možností je, že se lidé letos tradičním receptům vyhnou a dají přednost těm, které dražší suroviny neobsahují,“ vysvětlil Martin Prokop, autor projektu zfarmydomu.cz, který usiluje o zamezení plýtvání s potravinami. Jeho snahou je naučit spotřebitele k zodpovědnému přístupu k potravinám.

Ještě v loni v prosinci stála kostka másla v průměru 43 Kč, letos na Vánoce by se podle odhadů tuzemské mlékárny měla cena pohybovat kolem 70 Kč, což by znamenalo, že některé druhy cukroví podraží o desítky korun. Podle očekávání by navíc prodejci mohli zdražit většinu cukroví, a to i to, které neobsahuje drahé suroviny. Výrobci by tak využili situace na trhu a svezli se na vlně zdražování. Cukroví by proto letos mohlo zdražit zhruba o 50 Kč za jedno kilo.

Z průzkumu společnosti KPMG navíc vyplynulo, že jen 2 % Čechů, kteří se nepouští do pečení, půjdou pro cukroví do supermarketů. Většina lidí raději zavítá do pekáren a k osvědčeným malým dodavatelům, kde mají záruku větší kvality.

Reklama
SDÍLET