Každý má právo na spánek

Spánek je odjakživa považován za něco důležitého a do našich životů nezbytně patřícího. Ne nadarmo se říká „ráno je moudřejší večera“. Bez dostatečného spánku nejsme dostatečně soustředění, nezvládáme běžné denní situace a naše nálada je většinou na bodu mrazu.

 

Nespavost je však nemoc, která se dá léčit. Problémem je však nesprávná léčba, a to většinou u seniorů. V mozku totiž věkem klesá tvorba melatoninu neboli spánkového hormonu a s přibývajícími lety tedy přibývá i více bezesných nocí. Nelze však říci, že senior spící čtyři hodiny denně trpí nespavostí. Vše záleží na individuální potřebě spánku.

U starších lidí se nemusí vždy jednat o nespavost. Lékař většinou předepíše klasické rychle působící hypnotika a často ani nepozná, že pacient trpí spíše pocity úzkosti či depresemi, které způsobují právě nedostatek spánku. A přitom každé další léky, které ve vyšším věku začínáte brát, jsou jen přítěží pro Váš organismus. Proto pokud se přece jen rozhodnete nespavost léčit, dejte velký pozor na závislost daných léků, je lepší sáhnout po těch, které návykové nejsou – nezbytná je konzultace s lékařem.

Na druhou stranu, zjistíte-li, že nedostatek spánku Vám vůbec neuškodí, výrazně se pletete. Spánek je potřebný a bez něj by také mohlo dojít až k úplnému narušení biorytmů, zejména u osob, které mají málo denních aktivit, nebo jsou upoutány na lůžko. Bez pravidelné regenerace všech funkcí Vašeho organismu může dojít k poruše imunity, objevit se mohou také psychické i fyzické problémy, špatná nálada, agresivita nebo i nezájem až apatie. Je tedy jasné, že dobrý spánek je pro naše tělo velmi důležitý, a proto bychom neměli nic nechávat náhodě.

Reklama
SDÍLET