Jíte pecky z ovoce? Pozor, některé obsahují kyanid

Není pecka jako pecka. Víte, že některé pecky z ovoce a zeleniny jsou výživné a pro naše tělo prospěšné, zatímco jiné jsou toxické a ve velkém množství nám mohou uškodit? Pojďme se podívat, která semínka se vyplatí sníst a kterým je lepší se raději vyhnout.

 

V létě lidé častěji konzumují nejrůznější zeleninu a ovoce, které je plné pecek, jadérek a drobných semínek. Některé automaticky vyplivujeme, jiné bez váhání sníme. Mnohdy ale ani nevíme, že obsahují cenné enzymy, díky čemuž jsou vhodnou dopolední i odpolední svačinkou.

 

Pecky, jadérka a semínka zdraví prospěšná

Semínka, která rozhodně nevyhazujte, jsou ta dýňová. Ne nadarmo se dýňová semínka prodávají i samostatně v obchodě. Semena z dýní jsou plné aminokyselin a minerálů v podobě fosforu, hořčíku, draslíku a zinku. Pokud vám čerstvá semínka nechutnají, pak je dejte do trouby na 75 °C a pražte zhruba 15 minut.

Černé pecky ve vodním melounu někteří moc nemusí. Není divu, že na trhu se pomalu i v Česku objevují melouny bez pecek. Nepřipravujte se o snadný přísun železa, zinku a proteinu a v obchodě raději sáhněte po tom peckovitém.

Rozhodně se nezbavujte ani pecek v citrusech. Pokud nyní automaticky plivete pecky z mandarinek, pomerančů a z grepu, pak byste měli vědět, že pecky z citrusů mají protirakovinné a antivirotické účinky, a to díky přírodním limonoidům. Navíc pomáhají také snižovat cholesterol.

Zdraví prospěšné jsou i pecky z hroznů. Ty obsahují vitamín E, flavonoidy, kyselinu linolovou a antioxidanty. Pecky z hroznového vína jsou doporučovány při problémech vzniklých působením volných radikálů.

 

Pecky, jadérka a semínka zdraví škodlivá

Jakým peckám se raději vyvarovat? Především těm, které obsahují amygdalin, který se může prasknutím pecky nebo jejím zvlhnutím přeměnit na kyanid. Pokud by se tento jed do vašeho těla dostal ve větší dávce, mohlo by dojít ke kómatu či záchvatu. Aby došlo k ublížení na zdraví, musel by člověk sníst ale více jadérek najednou. A v jakém ovoci lze „jedovaté pecky“ najít? V broskvích, v meruňkách, v třešních, v jablíčkách a v hruškách.

Vyvarujte se také hořkým mandlím, peckám a kešu. Ač je kešu považováno za ořech, ve skutečnosti to není ničím jiným než semenem plodu ledvinovníku západního, což je tropický strom. V kešu jsou oxaláty, které způsobují zdravotní problémy především pacientům se žlučníkovými potížemi a s ledvinovým onemocněním.

Reklama
SDÍLET