Je nespavost vaší noční můrou?

Převalování v posteli, koukání do stropu a vztek z nevyužitého času – bezesná noc jednou za čas potrápí každého z nás. Pokud se ale z nespavosti stane běžná záležitost, je třeba tuto situaci začít aktivně řešit, než si zaděláte na vážné zdravotní potíže. Pomoc přináší také speciální neléková metoda neurobiofeedback.

 

Nespavost (neboli insomnie) je porucha spánku, při které postižený není schopen usnout nebo se během spánku často probouzí. Nespavost se může projevovat obtížným nočním usínáním, brzkým ranním probouzením, neschopností znova usnout nebo častým nočním probouzením.

 

Pokud bychom chtěli nespavost rozdělit podle typů, je nejvhodnějším kritériem délka trvání potíží s nespavostí.

“Pokud jste pod tlakem, ve vypětí a stresu, můžete se potýkat s přechodnou insomnií – ta vymizí zpravidla do týdne nebo po odeznění stresového faktoru. Již závažnějším typem je akutní insomnie v trvání do jednoho měsíce, při těchto potížích je již vhodné navštívit odborníka, který určí závažnost stavu. Dlouhotrvající, tedy chronická insomnie, může být primárním onemocněním nebo následkem jiné nemoci – často deprese. Může mít závažné zdravotní následky, je tedy třeba rozhodně neotálet s návštěvou odborníka,” vysvětluje vedoucí terapeutka kliniky Abbia Daniela Vaškebová.

 

Příčiny a důsledky

Existuje řada příčin nespavosti, mezi ty nejčastější patří již zmíněný stres, nepravidelný spánkový režim, nadměrné množství kofeinu, alkoholu i jídla – zejména v odpoledních a večerních hodinách i nedostatek pohybu.

“To, že si v noci dostatečně neodpočineme, na nás intenzivně dopadne v průběhu dne. Únava, bolesti hlavy, podrážděnost, neschopnost koncentrace i sklon k depresi – to jsou běžné důsledky, se kterými se jistě setkal každý a které se dají zvrátit dostatečným odpočinkem a spánkem,”

varuje Daniela Vaškebová. Při dlouhodobém spánkovém deficitu se nedostatek spánku projevuje podobně jako opilost, důsledkem však mohou být i poruchy vnímání a úsudku.

 

První pomoc při nespavosti
  • Sklopte žaluzie nebo zatáhněte závěsy, světlo zvenčí je nepříjemným narušitelem spánku.
  • Pro spánek zvolte ideální teplotu, doporučuje se 16 – 20 °C, teplotu však volte individuálně podle toho, jak je vám příjemná, příliš nízká nebo vysoká teplota může spánek narušovat.
  • Odpusťte si odpolední zdřímnutí, která mohou nespavost zhoršovat.
  • Sport a fyzická aktivita jsou vzhledem k nespavosti dobrým pomocníkem, ne však před spaním.
  • Dopřejte svému tělu pravidelný řád – choďte spát a vstávejte ve stejnou nebo podobnou dobu.
  • Nikotinu a kofeinu je vhodné se před spaním vyhnout minimálně 4 hodiny.

 

Jaké jsou další možnosti?

Pomocnou ruku mohou lidem s poruchami spánku podat také terapeuti pracující s metodou neurobiofeedbacku. Jedná se o nelékovou metodu využívající biologickou zpětnou vazbu za pomocí elektrické energie mozku – EEG. Metoda byla vyvinuta v 70. letech minulého století neurology a psychology v USA jako léčebná a tréninková metoda nápravy mozku. V České republice je metoda známá především jako metoda pro odstraňování poruch učení a pozornosti, ale i mnoha dalších potíží včetně nespavosti.

 

„Nespavost má řadu příčin a často není jednoduché tu pravou najít. Pokud je nespavost způsobena příčinami jako například směnný provoz nebo péče o malé dítě, je možné pozorovat výsledky i u méně než 30 terapií. Někteří klienti hlásí odeznění potíží už po prvních sezeních. Pokud je příčinou potíží stresová porucha, je třeba odstranit její příčiny a naučit mozek se lépe vyrovnávat se stresem. Zlepšení spánku se pak dostavuje automaticky. Existují však také pacienti s těžkou nespavostí, u těch je třeba pracovat v součinnosti se spánkovou laboratoří,“ vysvětluje Daniela Vaškebová.

 

Jak probíhá terapie

V praxi probíhá terapie tak, že terapeut nejprve pacientovi měří “elektřinu” mozku, se kterou následně pracuje. Klient plní určitý herní úkol na počítači – ovládá autíčko či robota, a to pouze za pomocí myšlení. Terapeut i pacient získávají v průběhu celé terapie vizuální i audiální zpětnou vazbu. Terapeut neustále sleduje specifické souvislosti, dává pozor na abnormální signály a kontroluje činnost celého systému. Při správné mozkové aktivitě je pacient okamžitě odměňován úspěchem ve hře (např. autíčko jede vpravo – vizuální zpětná vazba) a naskakují mu za zvukového doprovodu body (audiální zpětná vazba). Jakmile klient v úsilí poleví, herní úspěch mizí.

“Ze všech sil se snažíme našim pacientům nabídnout inovativní a specializovanou péči s důrazem na individuální potřeby, úctu a porozumění. Péči přizpůsobujeme potřebám konkrétního pacienta, místo toho, abychom se spoléhali pouze na obecná neurodiagnostická pravidla, která neberou v úvahu rozdíly mozku,” dodává Daniela Vaškebová.

Lucie Paseková

Reklama
SDÍLET