Jak se zbavit stresu

O stresu již bylo napsáno mnoho článků. Rady lékařů zní “vyvarujte se stresu“. Jde to tak snadno? Je to prostě strašák, a když se nenaučíme ho zkrotit, srazí on nás. Zaručený recept na jeho zbavení neexistuje. Každý z nás je jiný a každý snáší stresové situace různě.

 

Naučme ho zvládat dříve, než nám přeroste přes hlavu. Tělo reaguje zvýšením krevního tlaku a nadměrným vylučováním adrenalinu. A tím si už zaděláváme na zdravotní problémy. Přinášíme pár triků, jak stres zmírnit.

NAPUSŤTE SI VANU
Do vody přidejte lžíci mandlového nebo olivového oleje, pár kapek levandulové silice (na uklidnění) a citrónového výtažku (pro dodání energie). V této horké vodní lázni relaxujte minimálně patnáct minut, vychutnejte si vůni a pocit hebkosti těla.

DĚLEJTE SI MINIPŘESTÁVKY
Pocítíte-li v práci úzkost, vstaňte, jděte se projít, prohoďte pár slov se spolupracovníky nebo si uvařte kávu. Na chvíli se vám uleví a o to jde.

ZAVŘETE SE PŘED OKOLNÍM SVĚTEM
Zkuste si jednou za den dopřát větší přestávku. Udělejte si prostě „svou půlhodinku“, kdy vás nesmí nikdo rušit. Sledujte televizi, čtěte si, seďte a nechte myšlenkám volný průběh. Užívejte si „svého nicnedělání“.

DÝCHEJTE
Jedná se o starou jogínskou techniku a funguje výborně. Když zklidníte dech, pomáhá to i v největším stresu. Naučte se s dechem pracovat, a to nejlépe v klidu svého domova. Sedněte si anebo lehněte tak, abyste měli rovná záda. Třikrát se zhluboka nadechněte a vydechněte. Pak pět minut svůj dech pozorujte. Uvolníte tím tělo i duši.

NEZANEDBÁVEJTE SVÉ KONÍČKY
Může to tak na první pohled vypadat, že strach z toho, že nestihnete dojít na kurz angličtiny, počítačů či oblíbené cvičení, se stres ještě více zhorší. Není to tak. Pocit uspokojení, že jste to zvládli, nervozitu ztlumí. A navíc se věnujete svému oblíbenému koníčku.

NEBUĎTE DOKONALÍ
Prostě se smiřte s tím, že nelze být dokonalý a poskytovat „všem všechno“. Řekněte si: „Dělám, co mohu a víc ani náhodou!“

ŘEKNĚTE TO
Neduste v sobě to, co vám vadí. Promluvte si se šéfem, když máte pocit, že vám nakládá více, než je zdrávo. Radu, jak zvládají různé situace, vám sdělí jistě i spolupracovníci nebo vaše drahá polovička. Podle lékařů je ve vztazích zdrojem stresu špatná komunikace.

REKAPITULUJTE
Než půjdete „do peřin“, zkuste si promítnout v hlavě film celého dne. Vzpomeňte si na to, co vás vyvedlo z míry a stresovalo. Tímto způsobem si ujasníte situace, kterým byste se měli vyhnout anebo se naučíte zmírnit nepříjemný pocit, který byl vyvolán.

Pomoc lékaře vyhledejte, když…….
•    máte závratě
•    se vám „splaší tep“ a je příliš nepravidelný nebo rychlý
•    máte chronické bolesti v zádech, šíji a zátylku
•    trpíte silnými bolestmi hlavy
•    vás často přepadají pocity úzkosti
•    saháte při stresu po skleničce alkoholu

i-Senior.cz

Reklama
SDÍLET