Fenomén Fantomas

Zdroj: Wikipedie

„Och, miluji tě… miluji tě!“ zvolala. Typická věta z nekonečných příběhů o bezcitném zločinci Fantomasovi zní jako z laciného románu. Příběhy Fantomase literární věda do literatury ani neřadí. Pro tento typ četby ani neužívá označení literatura, říká se jí paraliteratura, tedy literatura pokleslá.

Reklama

Někteří ochránci čistoty literatury řadí k pokleslým žánrům celý detektivní žánr, což je extrémní přístup, nicméně v případě Fantomase lze o pokleslosti hovořit.

Český čtenář zná Fantomase ve zparodované komediální poloze z filmového plátna. Padoucha Fantomase představuje filmový idol Jean Marais a jeho protivníka komisaře Juva oblíbený komik Louis de Funès.

Literární Fantomas má však jinou podobu. Jde o génia zločinu, který bojuje s policií na život a na smrt a vždy jí unikne. Protivníkem je mu detektiv Juve, o kterém se lze dočíst, že je dvojčetem Fantomase, je také geniální, ale Fantomase dopadnout nikdy nedokáže.

Fantomas jako fenomén vznikl v roce 1911. Jeho autory byli Pierre Souvestre a Marcel Allain. Když Souvestre v roce 1914 zemřel, pokračoval Allain ve vymýšlení příběhů po dlouhá desetiletí sám.

Fantomas pohrdal sociálními konvencemi, jeho náboženstvím byla oslava zla, násilí a destrukce. Fantomas byl tajemný a magický, beztrestný a nekonvenční, a tak se stal v duchu doby jednou z ikon 20. století. Fantomasovi nedělalo problém kvůli jedinému protivníkovi masově likvidovat civilní obyvatelstvo, příběhy se hemží děsivými scénami, prapodivnými postavami a citově vypjatými dialogy.

Příběhy o Fantomasovi nebyly ani psány. Vznikaly diktováním, které přepisovaly písařky, a takto vzniklý text pak rychle upravovali redaktoři. V rychlosti, s jakou texty vznikaly, docházelo samozřejmě k mnoha nepřesnostem, nelogičnostem a stylistickým zjednodušením, ale čtenářům to vůbec nevadilo. Naopak. Příběhy o Fantomasovi se prodávaly ve vysokých nákladech.

Vypjaté city, napětí, vynalézavost, morbidnost a sociální destrukce zaručovaly Fantomasovi ve francouzském jazykovém prostředí po téměř celé 20. století dostatek čtenářů. Fantomasův individualismus, protispolečenským postoj a boj s policií, to byly hodnoty, které ve 20. století oslovovaly mnoho obyvatel Evropy, proto se součástí galerie nesmrtelných literárních postav detektivní literatury stal i padouch Fantomas.

Eva Tvrdá
www.evatvrda.cz

Reklama