Fenomén Fantomas

„Och, miluji tě… miluji tě!“ zvolala. Typická věta z nekonečných příběhů o bezcitném zločinci Fantomasovi zní jako z laciného románu. Příběhy Fantomase literární věda do literatury ani neřadí. Pro tento typ četby ani neužívá označení literatura, říká se jí paraliteratura, tedy literatura pokleslá.

Někteří ochránci čistoty literatury řadí k pokleslým žánrům celý detektivní žánr, což je extrémní přístup, nicméně v případě Fantomase lze o pokleslosti hovořit.

Český čtenář zná Fantomase ve zparodované komediální poloze z filmového plátna. Padoucha Fantomase představuje filmový idol Jean Marais a jeho protivníka komisaře Juva oblíbený komik Louis de Funès.

Literární Fantomas má však jinou podobu. Jde o génia zločinu, který bojuje s policií na život a na smrt a vždy jí unikne. Protivníkem je mu detektiv Juve, o kterém se lze dočíst, že je dvojčetem Fantomase, je také geniální, ale Fantomase dopadnout nikdy nedokáže.

Fantomas jako fenomén vznikl v roce 1911. Jeho autory byli Pierre Souvestre a Marcel Allain. Když Souvestre v roce 1914 zemřel, pokračoval Allain ve vymýšlení příběhů po dlouhá desetiletí sám.

Fantomas pohrdal sociálními konvencemi, jeho náboženstvím byla oslava zla, násilí a destrukce. Fantomas byl tajemný a magický, beztrestný a nekonvenční, a tak se stal v duchu doby jednou z ikon 20. století. Fantomasovi nedělalo problém kvůli jedinému protivníkovi masově likvidovat civilní obyvatelstvo, příběhy se hemží děsivými scénami, prapodivnými postavami a citově vypjatými dialogy.

Příběhy o Fantomasovi nebyly ani psány. Vznikaly diktováním, které přepisovaly písařky, a takto vzniklý text pak rychle upravovali redaktoři. V rychlosti, s jakou texty vznikaly, docházelo samozřejmě k mnoha nepřesnostem, nelogičnostem a stylistickým zjednodušením, ale čtenářům to vůbec nevadilo. Naopak. Příběhy o Fantomasovi se prodávaly ve vysokých nákladech.

Vypjaté city, napětí, vynalézavost, morbidnost a sociální destrukce zaručovaly Fantomasovi ve francouzském jazykovém prostředí po téměř celé 20. století dostatek čtenářů. Fantomasův individualismus, protispolečenským postoj a boj s policií, to byly hodnoty, které ve 20. století oslovovaly mnoho obyvatel Evropy, proto se součástí galerie nesmrtelných literárních postav detektivní literatury stal i padouch Fantomas.

Eva Tvrdá
www.evatvrda.cz

Reklama
SDÍLET