Dopřejte si uvolňující masáž

Masáže pomáhají lidstvu po tisíce let. Ať už se jedná o masáže zakládající si na dochovaném dědictví starých kultur nebo vycházející z nejnovějších poznatků fyzioterapie, jedno mají společné – dokážou povzbudit tělo i mysl a navodit příjemnou náladu.

 

Z různých kultur vzešly různé typy masáží. Mezi nejčastější dnes patří tzv. švédská masáž. Popsal ji kolem roku 1830 Petr Henrik Ling a je považována za základní formu masáže využívající různé typy tření a hnětení. Klasická masáž je používána zejména při bolesti zad a šíje, ale je vhodná také pro regeneraci a uvolnění svalů nebo kloubů. Často využívá blahodárných účinků aromaterapeutických olejů. Mezi neznámější typy masáží patří:

 

Reflexní masáž

Reflexní masáž je typ nepřímé masáže, která působí především na nervové úrovni. Spočívá v tom, že cílenou stimulací reflexních zón lidského těla jsou ovlivňovány hluboko uložené orgány či vzdálená místa. Fyzioterapeuti využívají především reflexní plochy nohou, rukou, ale taky šíje, uší, zad a zóny v oblasti pánevní. Tento typ masáže je vhodný zejména u revmatických onemocnění páteře a kloubů a v případě, kdy není možné přímo masírovat postižené místo.

 

Lymfatická masáž

Lymfatická masáž neboli lymfodrenáž se zaměřuje na správné proudění lymfy, řada žen ji vyhledává kvůli mírnění celulitidy. Masáž však má také spoustu dalších pozitivních účinků, například povzbuzuje činnost lymfy, odplavuje odpadní látky a dokáže mírnit otoky.

 

Ajurvédská masáž

Asi před 1800 lety se v Indii zrodil systém léčení, který vychází z nejstarší nauky o zdraví – ajurvédy. Ta vnímá člověka jako celek, který se snaží uvést do harmonie. Ajurvédskámasáž přišla ve známost tím, že kombinuje fyzickou masáž s nanášením aromatických a bylinných olejů. Ajurvédská masáž proto zbavuje člověka fyzického i psychického napětí. Jedná se zejména o velmi relaxační a regenerační typ masáží.

 

Domácí masáž

Není pochyb, že masáž je ideálním odpočinkem a relaxací nejen pro tělo, ale i pro duši. Ne vždy je však možné vyrazit do salonu, ať už z časových nebo finančních důvodů. Řešením je tzv. domácí masáž. Ať už partnerská nebo automasáž, při které se masírujeme sami. Obě využívají obdobné hmaty. Nevýhodou automasáže je ta, že neodstraňuje únavu, neboť sama o sobě představuje namáhavé cvičení. Proto, pokud můžete, poproste partnera. Získáte více. Důležité je nemasírovat stažený sval, je potřeba, aby masírované partie byly uvolněné.

 

Na závěr pro vás máme pár tipů, jak na domácí masáž:
  • Olej, krém nebo gel, kterým budete masírovat, si rozetřete v rukou a chvíli ho zahřívejte na příjemnou teplotu.
  • Buďte citliví – masírujte zlehka a nechoďte přes bolest. Nicméně je však nutné vložit do masírování značnou sílu, jinak se naše snažení mine účinkem.
  • Masírujte ztuhlé svaly okolo páteře, nemasírujte však páteř samotnou, aby nedošlo k jejímu poškození.
  • Pořiďte si účinného pomocníka v podobě emulzí, gelů a olejíčků. Osvědčené jsou například masážní přípravky značky Alpa s dobrým poměrem kvality a ceny.
  • Pokojová teplota by měla být při masáži vyšší o něco vyšší než obvykle, aby masírovanému nebyla zima a mohl se příjemně uvolnit.
  • Ideálním doplněním masáže je příjemná relaxační hudba a vonné svíčky.

Lucie Paseková

Reklama
SDÍLET