Čerstvé ovoce a zeleninu v sychravých dnech tepelně upravujte

Počasí nám dává jasně najevo, že léto je nenávratně pryč. Mnozí už dokonce započali doma topnou sezónu. Chladné dny si žádají své, a tak je zapotřebí se i přiobléct. Jen obměna šatníku ale nestačí. S přicházejícím podzimem přijde vhod vyměnit čerstvé ovoce a zeleninu za tepelně upravené pokrmy.

Ovoce a zelenina tvoří přes léto velkou část našeho jídelníčku, především pak v syrové formě. S příchodem chladných dnů bychom ale měli ovoce i zeleninu tepelně upravovat. Naše tělo totiž potřebuje zahřát, čehož syrovými potravinami nedocílíme. Naopak tělo ochladíme a zpomalíme metabolismus.

Pokud jste tak právě v posledních dnech sklidili veškerou úrodu, pak je čas začít ji zpracovávat. Ovoce a ani zeleninu není nutné jíst pouze čerstvou. Každá hospodyňka dá jistě za pravdu, že v kuchyni s ní lze dělat velké zázraky. Jak tedy sklizeň v podzimním období tepelně upravit?

 

Čerstvé ovoce vyměňte za blanšírované

S ovocem to není dobré přehánět. Pokud sníte hodně sladkého ovoce, může dojít k překyselení, k zahlenění a zároveň i k oslabení střev a plic. Především v období sychravého podzimu je nutné si střeva a plíce dobře chránit.

Na druhou stranu se ale rozhodně není nutné ovoci nějak vyhýbat. Pokud ho do jídelníčku zařadíte přiměřeně, pak vašemu tělu jen prospěje. Abyste nejedli ovoce stále v syrové formě, je vhodné ho blanšírovat, tedy chviličku povařit v osolené vodě. Tím docílíte, že bude pro organismus lépe stravitelnější. Především ale pak tělo tolik neochladí.

Říkáte si: „Co s povařeným ovocem?“ Skvěle chutná například v ovesných, jáhlových nebo pohankových kaších. Díky přidanému ovoci nemusíte kaši vůbec doslazovat. Avšak jen do kaší se blanšírované ovoce nehodí. Přidat ho můžete také do koláčů, buchet a štrúdlů.

V neposlední řadě je ovoce výtečné také pečené. I tuto formu přípravy můžete doma vyzkoušet. Sami uvidíte, že po pečených jablkách či hruškách se u vás brzy zapráší.

 

Zeleninu zapékejte, fritujte, smažte i mixujte

I přestože ovoci mnozí dávají přednost v čerstvé formě, zelenina více lidem chutná tepelně upravená. Skvěle ji lze kombinovat s luštěninami, obilovinami a s chlebem. Zeleninu je také možné blanšírovat, avšak kromě toho výtečně chutná i lehce fritovaná, pečená, dušená nebo smažená.

Výborné na zelenině je, že ji můžete kombinovat do aleluja. Rajčata s paprikou, cuketa s lilkem, dýně s bramborem. Kombinací je nespočet. Zeleninu můžete snídat, obědvat i večeřet, na rozdíl od ovoce s ní rozhodně nemusíte šetřit.

A jeden osvědčený tip na konec. Máte-li rádi polévky, pak podzim je čas těch krémových. Vyzkoušet můžete dýňovou, špenátovou, rajčatovou, květákovou, hráškovou, paprikovou, fazolovou, brokolicovou, chřestovou, karotkovou i cuketovou.

 

Reklama
SDÍLET