2, 15, 120/80, 5000 jsou čísla, která vám pomohou ke zdravému životu. Víte, proč?

Ze všech stran slyšíte, jak je důležitý správný životní styl, jak je zapotřebí se pravidelně hýbat a zdravě jíst? Člověku jde ze zaručených rad už hlava kolem, přitom ale stačí používat selský rozum a můžete se těšit plného zdraví až do stovky. Čeho se tedy chytit, abyste se nemuseli trápit vysokým cholesterolem, cukrovkou a obezitou?

Říkají vám něco čísla 2, 4, 5, 7, 15, 30, 70 nebo 5 000? Nejen tato ale ještě pár dalších byste si měli přilepit na ledničku a dennodenně si je připomínat. Mohou vám totiž pomoci k dobrému zdraví a k dlouhému životu.

Denně byste měli ….

vypít minimálně 2 litry vody, sníst maximálně 5 g soli a 15 kostek cukru, vypít nanejvýš 4 šálky kávy a spát alespoň 7 hodin.

Proč?

Protože hydratace těla je důležitá, nedostanete-li do těla dostatek tekutin, pak vás může trápit bolest hlavy, vysušená a vrásčitá pokožka, slabost a závratě.

Protože nadbytek soli v těle zvyšuje tlak a váhu, způsobuje infarkt, mozkovou příhodu a osteoporózu. Zhruba 5 g soli odpovídá jedné kávové lžičce.

Protože cukr našemu tělu neprozpívá. Najdeme ho téměř všude a 15 kostek cukru představuje 60 g cukru. Tu samou hodnotu přijmete například vypitím 550 ml Coca Coly.

Protože 4 šálky kávy jsou zhruba 300 až 400 mg kofeinu, což je dávka pro zdravého dospělého člověka ještě bezpečná.

Protože 7 hodin spánku je pro celkovou regeneraci našeho těla tak akorát. Předejdete  slabosti dolních končetin, snížené pozornosti, nedostatku energie nebo motání hlavy.

Jaká čísla dál ovlivňují náš zdravý život?

Nyní se přesuneme k číslům 30, 70, 500, 5000, 120/80 a 24,99. Díky dvěma posledním možná už tušíte, že nyní bude řeč o hodnotě BMI a tlaku. A máte pravdu.

Ač je BMI velmi přeceňováno, rozhodně by nemělo být ani podceňováno. Ano, je pravdou, že ne vždy hodnota BMI napoví o tom, zda je člověk zdravý či nikoliv. Nutné je brát v potaz totiž i celkové rozložení tuků, vody a svalů v těle. Mimo to jsou také důležité centimetry, na které není radno zapomínat. Přesto by ale hodnota BMI neměla být vyšší jak 24,99. Pokud se vaše BMI pohybuje od 18,5 do 24,99, jste v normě, což znamená, že se nemusíte obávat zvýšeného rizika výskytu onemocnění spojených s přemírou tělesného tuku. BMI nad 30 už značí obezitu a nutnost redukovat váhu.

Čísla 120 na 80 představují hodnoty pro normální tlak. V případě, že je váš tlak vyšší jak 140/90, pak trpíte vysokým tlakem, u hodnot 100/70 naopak nízkým tlakem.

A jaký význam mají další čísla?

30 minut je čas, který byste denně měli věnovat pohybové aktivitě, stačí i pravidelná chůze, která vám zlepší fyzičku. Rozhodně ale procházkou není myšleno pobíhání po městě, ze zastávky MHD na jinou zastávku MHD a podobně. Na 30 minut si zajděte do parku či do lesa na čerstvý vzduch.

Číslo 70 představuje vhodnou tepovou frekvenci za minutu. Jedná se o klidovou tepovou frekvenci tedy tu, kterou si naměříte ideálně hned po ránu.

Zdají se vám čísla 500 a 5000 moc vysoká? Marně přemýšlíte, kam je zařadit. Poradíme. 500 je myšleno v gramech a jedná se o porci zeleniny a ovoce na každý den. Vhodné je si 500 g rozdělit do pěti porcí a dopřát tak tělu přísun zdravé zeleniny a ovoce po celý den. A číslo 5000 je týdenní energetický výdej, tedy v kJ. Tolik byste za týden měli vydat energie, pokud si chcete udržet vaší váhu. Ti, kteří chtějí něco málo zhubnout, pak výdej musí zvýšit na 7000 kJ.

 

Reklama
SDÍLET